.[ ČeskéHry.cz ].
Pneumatika vs vozovka
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Fyzikální modely
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
asiJa



Založen: 10. 08. 2008
Příspěvky: 66
Bydliště: Praha/Hranice

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 22:36:05    Předmět: Odpovědět s citátem

frca > ja myslim ze nemuzes brat obvodovou rychlost kol jako vychozi nezavisly vstup, protze ono to kolo prave ze se muze tocit jenom tak rychle jak mu to dovili straty dane odporem, setrvacne zrychleni vozu a v prvni rade vykon motoru. Podle me musis brat jako vychozi tyto veliciny.

Jinak s tim momentem setrvacnosti kol - no asi by to trochu na realizmu pridalo, ale nevim jestli to stoji za to. Smysl by to melo pouze tehdy pokud by setrvacnost roztoceneho kola byla porovnatelna se setrvacnosti auta.

jinak - strategie jak to skloubit s fyzikalnim engine bych videl v tom to pocitat spise oddelene. Z fyzikalniho engine bych si vzal jenom normalovou silu kterou pusobi kolo na cestu. A zbytek bych pak pocital zvlast. Rozhodne bych to neskousel nejak prez detekci kolizi, to by asi nebylo ani vypocetne unosne ani spolehlive (stabilni). Ten vypocet sam o sobe kdyz ho oddelis od ostatni fyziky je uplne trivialni udelat na kalkulacce tak nevidi problem v jeho realtime implementaci v Ccku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MD



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 437
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 9. září 2008, 09:32:03    Předmět: Odpovědět s citátem

asiJa napsal:
aha... tak to jo... to urcite - ale to i kdyby neprokluzovala tak se sjede tepelnym a mechanickym namahanim proste uz tom jak ne na ni (na jednotlive elementy po obvdu) stridave vyvijen a povolovan tlak, pri vysokych otackach to je skoro jako do ni mlatit neprtrzite kladivem.

prave ze ten valivy odpor - ke kteremu dochazi i bez prokluzovani je z velke casti dan tim ze se pneumatika na nabezne casti zmackne a kdyz se na odchozi casti zase rozepne tak diky tomu ze nema 100% koeficient elasticke restituce tak se cast energie potrebna na zmacknuti te gumy strati jako teplo popr. jako nevratna "unava" materialu. Proto ma taky vlak o dost mensi straty nez kamion, i kdyz podle kravalu ktery dela by to vypadalo ze kamion na te gume jede hladceji.

Jako cyklista mohu potvrdit, je fakt rozdil jet s kolem nafouklym rekneme na 2 atmosfery (muze se zdat ok ale neni) nebo na 5
_________________
- play with objects - www.krkal.org -
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 9. září 2008, 11:01:03    Předmět: Odpovědět s citátem

asiJa napsal:
Jinak s tim momentem setrvacnosti kol - no asi by to trochu na realizmu pridalo, ale nevim jestli to stoji za to. Smysl by to melo pouze tehdy pokud by setrvacnost roztoceneho kola byla porovnatelna se setrvacnosti auta.

Tady jde jen o to, aby se kola neroztocila nekonecnou rychlosti, jak zminuje Frca? Tam nema ani tak moc vliv moment setrvacnosti kol jak odpor motoru -- bacha na nej, ten je dulezite implementovat. Kdo neveri, at se rozjede na dalnici 130 a zaradi jednicku Smile.

asiJa napsal:
jinak - strategie jak to skloubit s fyzikalnim engine bych videl v tom to pocitat spise oddelene. Z fyzikalniho engine bych si vzal jenom normalovou silu kterou pusobi kolo na cestu. A zbytek bych pak pocital zvlast. Rozhodne bych to neskousel nejak prez detekci kolizi, to by asi nebylo ani vypocetne unosne ani spolehlive (stabilni). Ten vypocet sam o sobe kdyz ho oddelis od ostatni fyziky je uplne trivialni udelat na kalkulacce tak nevidi problem v jeho realtime implementaci v Ccku.

To uplne nesouhlasim. Mozna zalezi na typu hry, u F1 by bezne presny fyzikalni engine mel asi problemy, u neceho terenejsiho bych se toho nebal. Respektive sam jsem si kdysi rozchodil opravdu pekne se chovajici model auta na ODE, veskere smyky, skoky, brzdeni, odpruzeni atp. fungovaly podle mych predstav. Ale jak rikam, bylo to pro pomalejsi auta, ve 300 uz by nemusela zvladat aproximace treni, taky by byl problem s nerovnostma.

Jeste k hadani-se o prokluzu. Prokluz tak jak jej vidi Barum IMHO vubec nemusi byt dan jen tim, ze se kolo toci rychleji nez vozovka -- pokud uvazuji opotrebeni kol, muzou pocitat napr. klouzani gumy do nerovnosti vozovky (jakoze kdyz je nekde mensi dira, cast pneumatiky se tam proste nasune) -- to nepochybne zpusobuje odery materialu. Dalsi prokluzova vec je napr. zataceni -- auto ma sice diferencial, takze se muze kolo ve vnitrni strane zatacky tocit pomaleji, ale v ramci jednoho kola musi dochazet k prokluzu, protoze taktez jeho vnitrni strana bezi po vozovce pomaleji nez strana vnejsi.
Tomu, ze by me pri agresivnim zrychleni ale bez piskani gum kola prokluzovala o 20 % proste zcela na intuitivni bazi neverim Smile.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 9. září 2008, 13:03:46    Předmět: Odpovědět s citátem

Fila napsal:
Tomu, ze by me pri agresivnim zrychleni ale bez piskani gum kola prokluzovala o 20 % proste zcela na intuitivni bazi neverim Smile.

A co se vys*at na intuici a zkusit se podivat na realny svet? Wink
Jinak piskani gum je hrozne relativni pojem, jsou tam dost velke rozdily mezi modely, neco te podrzi, neco te nepodrzi, ale vylozene to nepiska... zatim jedina cisla vidim prave u toho Barumu Cool

Spis pro zasmani, tady ten prokluz bude urcite vetsi
http://www.youtube.com/watch?v=qjSczheUhTE

V tomhle videu kdyz si najedes na cas 4:35, tak je tam rozjezd z mista, gumy tedy pisti, ale je jasne videt, jak moc se to kolo protaci proti silnici, to bude mnohem vic nez 20 %
http://www.hondaclub.cz/default.aspx?a=1677
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 9. září 2008, 17:30:58    Předmět: Odpovědět s citátem

Mem napsal:
A co se vys*at na intuici a zkusit se podivat na realny svet? Wink

A proc by mela byt intuice dal od realneho sveta, nez lusteni, jak nejaky vyrok Barum myslel?
Nezda se mi proste, ze by pri jedovatejsim rozjizdeni kola podkluzovaly, kdyz se rozjizdim, citim budto uplny kontakt s vozovkou, nebo citim, ze to zacina hrabat. Proto se mi nezda, ze by tam mela byt takova tolerance prokluzu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukasss



Založen: 09. 09. 2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 9. září 2008, 19:17:20    Předmět: Odpovědět s citátem

No pneumatikama se teď taky trošku zabývám, a tak sem něco přihodim. Takže ten prokluz v procentech rozdíl rychlostí mezi zemí a povrchem kola. 100% prokluz je tehdy, když pneumatika stojí a zem resp. auto se pohybuje. 0% prokluz je, když se obojí pohybuje stejnou rychlostí. Přímo to teda neurčuje přenesenou sílu. K určení síly přenesené pneumatikou vycházím z grafu závislosti koeficientu tření na prokluzu. To ještě záleží na stavu povrchu (suchý kvalitní, nekvalitní, mokrý, led...). Každopádně pro všechny případy platí, že při prokluzu 0% je koeficient taky 0. Potom prudce stoupá a dosahuje maxima někde v rozmezí 10-20% v závislosti na stavu povrchu. Pak to zvolna klesá. To je teda pro případ kdy pneumatika přenáší síly pro zrychlení nebo brždění.

V bočním vedení pneumatiky je odlišnost. A to taková, že maximum je při 0% prokluzu a pak to prudce klesá až téměř k nule => se zablokovanými koly nelze řídit.

ABS právě střídavě zvyšuje a snižuje brzdící moment, aby se ten prokluz pohyboval v tom rozmezí 10-20%. To má za následek zkrácení brzdné dráhy a hlavně možnost řídit i při intenzivním brždění.

Takže to je troška teorie a snad vám to v něčem pomůže Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1554

PříspěvekZaslal: 10. září 2008, 17:33:05    Předmět: Odpovědět s citátem

Ano, graf závislosti koeficientu tření na prokluzu, to je ono! Kde jsi k němu přišel (resp. k nim, podle povrchu a pneumatiky)? S ním si dovedu výpočet představit mnohem jasněji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Lukasss



Založen: 09. 09. 2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 10. září 2008, 18:17:12    Předmět: Odpovědět s citátem

No mam to z jedný chytrý (ale hodně starý) knížky Smile Ale trošku míň podrobně jsem to viděl i v různých článcích o ABS nebo tak...

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1554

PříspěvekZaslal: 10. září 2008, 23:20:30    Předmět: Odpovědět s citátem

Ten prokluz se počítá takto, nebo je to nějaký jiný prokluz?

A co je to za knížku?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Lukasss



Založen: 09. 09. 2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 11. září 2008, 08:11:14    Předmět: Odpovědět s citátem

Jmenuje se to Automobily dneška a zítřka a je to z roku 1977 Smile Vzoreček na ten prokluz tam přímo neni, je tam jenom to co jsem už psal : 100% prokluz je tehdy, když pneumatika stojí a zem resp. auto se pohybuje. 0% prokluz je, když se obojí pohybuje stejnou rychlostí. Ale ten vzoreček bude tak nějak jak jsi to napsal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Exolon



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 16. září 2008, 23:25:23    Předmět: Odpovědět s citátem

Hehe a s timto jsi jen na zacatku Smile K tomu je treba pridat latence v bocnim vedeni, Kamovu kruznici, tlak, deformace a tuhost pricnou, podelnou a svislou plaste, ohrev, vibrace, naklony, setrvacnosti atd, atd... Very Happy
_________________
Exolon
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukasss



Založen: 09. 09. 2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 19. září 2008, 19:13:06    Předmět: Odpovědět s citátem

No a nevíte někdo jak udělat nějak rozumně v ODE směrovou úchylku u pneumatiky?? V manuálu je to sice popsaný, ale mě to moc nefunguje. Teda jde o to, že budu např. vědět že úchylka je 2 stupně a chci aby se kolo odvalovalo pod touhle odchylkou. Podle manuálu se k tomu má použít FDS a parametr slip2. Když to tak ale udělám, tak ta odchylka je hodně malá, odhadem desetiny stupně. Zkoušel jsem dosadit úplně cokoliv ale výsledek je pořád nedostačující, teda hodně malá odchylka, ať dosadim 0.1 nebo 1000 pořád je to pár desetin stupně Sad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Fyzikální modely Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna