.[ ČeskéHry.cz ].
'Mobilní' herní business

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Business, Vedení projektů a týmů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Riva



Založen: 28. 08. 2007
Příspěvky: 44
Bydliště: KrungThepMahanakon, Thailand

PříspěvekZaslal: 28. říjen 2008, 20:55:25    Předmět: 'Mobilní' herní business Odpovědět s citátem

Flash napsal:
porting ci jakekoli technicke veci jsou tady uplne mimo. Jde o obchod. Na pocket PC se proda asi tak jedna hra za deset let Very Happy Uplne jedno, jestli ma super extra hyper grafickej cip. Tyhle telefony maji zasadne lidi, co nekupuji hry. A pokud uz kupuji, tak urcite ne na tenhle telefon, ale na PC, konzole.....
A kdyz uz se teda rozhodnou mit na pocket PC nejakou hru, tak jim staci #Mediaplace@Efnet (pripadne jiny warez kanal) a nebudou hledat nejakej online shop s PDA hrama nekde po netu. Navic cena je vetsinou dost premrstena.

Na iPhonu mate AppStore, dokonale resici cely distribucni proces. A je to primo v tom zarizeni, ovladane systemem ktery zvladne i petilete dite, vyuzivajici vas iTunes ucet, ktery uz davno mate, protoze jste masovy american, co uz davno jede na iPodu, protoze je to cool a maji to vsichni kolem.

Jednou jsem kdesi cetl, jak muj mily Honzik srovnaval iPhone trh s mobilnim (Java, Symbian...) trhem. Jak iPhone (potazmo AppStore) vyuziva zatim jen nejakych 5mil lidi, kdezto mobilu jsou stovky milionu. Zapmnel ovsem na jednu drobnost, vy jste diky tomuhle systemu distribuce Applu schopni oslovit teoreticky vsechny tyhle uzivatele. Kdezto u mobilu nic takoveho neexistuje a jste odkazani na kvalitu ci nekvalitu svych vydavatelskych a dalsich schopnosti, ktere nakonec urci ke kolika uzivatelum jste schopni se dostat. A protoze je to vetsinou nekvalita, tak v praxi podle me k podstatne mene.


Celkove souhlasim.

Pokud delate komercni hry, Ano, jde tu o business.

Nejde o to ktery mobil je podle nekoho vic super. (..mily zapytchu)
Nejde o to co 'rikaji lidi'.
Nejde ani o to co rikaji hraci ze chteji. (to jsou kolikrat vubec ty nejvetsi kraviny)
Nejde o to co za HW nebo herni zanr mate nejradsi.

Jde o to
  • na ktere platforme jste schopni levne, rychle vyvinout primerene kvalitni titul
  • jestli existuje dost velka skupina potencialnich zakazniku - tedy vlastniku zmineho zarieni, kteri hraji a hlavne kupuji hry
  • jestli jste schopni ho dostat rozumnym zpusobem v rozumnem case k zakaznikum - alias distribuce


Tedy celkove, jestli jste schopni na tom projektu vydelat a neprijit pritom v kterekoliv fazi o rozum.

citace:
Na iPhonu mate AppStore, dokonale resici cely distribucni proces
To samozrejme neni pravda. K dokonalosti ma AppStore (vcetne iTunes) opravdu daleko.
Ale predpokladam ze tim Flash myslel "ve srovnani s tim jake podminky vam dnes nabizi pro distribuci herni business pro vsechny ostatni existujici platformy a zanry je to AppStore zlaty!'

citace:
Jednou jsem kdesi cetl, jak muj mily Honzik srovnaval iPhone trh s mobilnim ..
Predpokladam ze to nejsem ja ? Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky AOL Instant Messenger
rezna



Založen: 27. 07. 2007
Příspěvky: 2156

PříspěvekZaslal: 28. říjen 2008, 21:18:27    Předmět: Re: 'Mobilní' herní business Odpovědět s citátem

Riva napsal:
citace:
Jednou jsem kdesi cetl, jak muj mily Honzik srovnaval iPhone trh s mobilnim ..
Predpokladam ze to nejsem ja ? Smile


predpokladam narazka byla na exota jmenem Jan Rezab AKA RedBoss Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Riva



Založen: 28. 08. 2007
Příspěvky: 44
Bydliště: KrungThepMahanakon, Thailand

PříspěvekZaslal: 28. říjen 2008, 21:20:32    Předmět: Odpovědět s citátem

citace:
..iPhone (potazmo AppStore) vyuziva zatim jen nejakych 5mil lidi, kdezto mobilu jsou stovky milionu.
No pozor. Muj nazor je ze tady opravdu stale AppStore na trh java-mobilu potencialem naprosto 'nelepi'.

Pruser celeho business java mobilnich her je podle meho nazoru (a par dalsich lidi podnikajicich v nem) je v naproste sebevrazedne, sobecne stupidite distributoru. Tedy Mobilnich operatoru.

Trh se kdysi skvele rozvijel a mel k tomu i predpoklady.
Oproti spatne resene distribuci her pro PPC\PDA pro mobily existuje pro uzivatele pohodlny a jednoduchy distribucni system.

Existovala velka spousta kvalitnich (a samozrejme i nekvalitnich) indie vyvojaru, protoze elektronicky distribucni system ktery zprostredkovavali operatori mel (oproti krabicove distribuci) minimalni naklady.
Uz v te dobe si distributori nechavali vetsi cast zisku z prodeje her (jak je tomu konec koncu v kazdem hernim biznisu), ale porad nechavali vyvojarum dost velky dil, aby se vyvoj her vyplatil.

Jenze v urcitem bode se operatori a agregaotri rozhodli, ze budou na hrach vydelavat vic. Tzn ze vic 'ojebou' vyvojare a nechaji si 95 a vic % zisku.
A strhla se lavina pruseru.

  • indie vyvojari kteri tvorili kvalitni hry do nich take museli hodne investovat. Aby byly kvalitni.
  • ve chvili kdy zacali dostavat kulove, prestalo se jim vyplacet delat dobre hry. A spatne hry vetsinou delat nechteli.
  • takze sli proste od valu. Nasli si jiny business.
  • na trhu zustali jen

    • indie firmy ktere vyrabely sracky, ktere je nestaly moc penez, ale par volu si ten titul vzdicky koupilo, takze se to jaks taks vyplacelo.
    • velke firmy, ktere si bud dokazaly vydupat u distributoru lepsi podminky, nebo delaly shit hry s velkym brandem. Takze si to vzdicky koupila spousta volu. Co meli taky hraci delat, kdyz indie vyvojari jsou pryc a jine hry uz se snad ani nevyrabi.

  • v zapeti si alespon cast hracu uevdomila ze jedine co se da koupit jsou sracky a prestala hrat a kupovat
  • distributori zjistili, ze se jim snizuji zisky a projistotu jeste snizili uz tak chudy podil vyvojarum
  • business je v hajzlu


Vse je samozrejme zjednoduseno a postaveno jen na predpokladech. Nemam oficialni vzdelani v marketingu ani ekonomice ani nemam k dispocici zadne oficalni analyzy.

A co z toho vyplyva ?
Ze trh her pro iPhone je ve srovnani s trhem pro java-mobilni-hry smezny. Ale i obrovsky trh se da poslat do hajzlu tak, ze nakonec vyhodnejsi je prodavat 10mil zakaznikum, nez 10 miliardam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky AOL Instant Messenger
jaz



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 60

PříspěvekZaslal: 29. říjen 2008, 16:23:44    Předmět: Odpovědět s citátem

Nazdar Rivo,

hezký shrnutí, který by si měl přečíst každej, kdo se chytá pustit do tak cool věci, jako je indie development mobilních her s komerčními úmysly Smile

Nemůžu než se pod to podepsat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Flash



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1379
Bydliště: Nigga Land

PříspěvekZaslal: 29. říjen 2008, 17:58:24    Předmět: Odpovědět s citátem

Ale tak Jazi, prihod nam sem do plena par svych peknych postrehu z osobni praxe Very Happy Treba jak probiha "neindie" development s komercnimi umysli Shocked Very Happy Kdyz to teda vezmu vazneji. Ty souhlasis s tim, ze trh mobilnich her sel do sracek vicemene. Nicmene mate nove vzniklou herne vyvojarskou divizi, tak jaky je recept na uspech? Respektive jak vypada vase vize a cesta k uspechu a co si od te sekce slibujete? Masovat sracky ala Gameloft? Ja teda nevim jakou tam mas ted roli, takze nevim jak moc kompetentni jsi k tomuhle neco napsat. Ale tak udelal bys tim treba pekne PR firme Smile

Ten popis mobilniho businessu od Rivy je celkem vtipny shrnuti s "lehkou" nadsazkou. Ja osobne to teda nevidim tak cerne. Treba: "ze vic 'ojebou' vyvojare a nechaji si 95 a vic % zisku" neni vzdy pravda. Presto, ac by se zrovna zde mohlo zdat, ze jde o onu nadsazku a jen prehnane upozorneni, ze si proste berou HODNE, tak obcas opravdu tenhle pomer plati a z hry co ma koncovou cenu pro zakaznika 79Kc dostane vyvojar treba 2 kacky Smile Jak sem ale psal, neplati to vzdy. Hlavne zalezi kolik je mezi vami jako vyvojarem na jedne strane a zakaznikem na druhe strane prostredniku. Pokud jen ten operator (plus s nim jeho "verny pritel" agregator), tak vam obvykle daji vic nez 5 procent.

Taky si myslim, ze je jeste stale dost hracu, kteri budou kupovat. Ale upada to. Ten boom je proste pryc, bublina splaskla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
jind005



Založen: 18. 10. 2007
Příspěvky: 36
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 29. říjen 2008, 23:36:51    Předmět: Odpovědět s citátem

Riva napsal:

[*]v zapeti si alespon cast hracu uevdomila ze jedine co se da koupit jsou sracky a prestala hrat a kupovat


Stimdle az tak nesouhlasim.. Hodne hracu tim myslim onu masu co nakupuje u operatoru nepozna rozdil v EA hre a hry z Becher game.. Kdo na mobilni hry neni ten je nikdy nebude hrat.. ale lidi si mobily obmenujou cili vzdy kdyz mas neco noveho hledas proto maximalni vyuziti cili i takovi lide si ony novinky na svoje delo najdou co se za napr. pul rok zmenilo apod.. a pokud to neni zrovna warez tak stahnou.. Na iphone si taky uz dneska sezenes aplikace nelegalne.. ale je pravda ze to je zlomek lidi a marketing applu v tomdle je dokonaly a vsichni ho jenom kopirujou..
Pravdou zustava ze mobil bussines je ve srackach.. a ty hry se prece jenom jeste nejak drzi a prezivaji oproti napr. kontentu Very Happy Hru si neudelas jako logo za 5min v malovani Smile

Jaz je ted velke zvire ten nic nerekne!! Laughing
_________________
Porting and testing..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Riva



Založen: 28. 08. 2007
Příspěvky: 44
Bydliště: KrungThepMahanakon, Thailand

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2008, 18:44:36    Předmět: Odpovědět s citátem

jind005 napsal:
i lide si ony novinky na svoje delo najdou co se za napr. pul rok zmenilo apod..
Ony se mobilni hry za poslednich 5 let nejak zmenily ? Ja vidim Glu vyrabet porad stejny nehratelny 2d sidescrolling skakacky podle brandu z PS3 a XB Wink Kdyz to shrnu.
V mych ocich to o nejake evoluci rozhodne neni. Wink
_________________
- We are not doing anything, give us a break :]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky AOL Instant Messenger
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Business, Vedení projektů a týmů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna