.[ ČeskéHry.cz ].
Vzoreček pro sílu odporu prostředí

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Fyzikální modely
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Houp



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 672

PříspěvekZaslal: 26. říjen 2007, 22:48:38    Předmět: Vzoreček pro sílu odporu prostředí Odpovědět s citátem


tohle jsem si našel.. bohužel s popisu mi není jasné, co je to S, konkrétně pro kouli

jestli je to půlka jejího pláště, nebo jen kruh

případně, co znamená, že se tento vzoreček používá pro větší rychlosti? co se bere jako malé rychlosti?

(snad jsem zařadil dotaz do správné kategorie, přímo nějakého fyzikálního modelu se otázka netýká)
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
AirGuru



Založen: 27. 10. 2007
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 27. říjen 2007, 08:59:54    Předmět: Odpovědět s citátem

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
xtopi



Založen: 11. 08. 2007
Příspěvky: 24
Bydliště: La republica Checa

PříspěvekZaslal: 27. říjen 2007, 20:45:44    Předmět: Odpovědět s citátem

jo přesně tak, ve hrách ti stačí to zjednodušit, např. pokud bys to počítal pro auto, tak, "S" je obsah čtverce - šířka*(výška-světlá výška) auta, Cx je třeba 0.29 pro hezký aerodynamický auto, ró je hustota vzduchu (ca 1.2), a nejdůležitější je tam ta rychlost. Právě proto, že je tam "na druhou", tak se nemusí používat v malých rychlostech, prostě proto že je to rovnice kvadratická a okolo počátku se blíží nule (nejllíp to je vidět z grafu), a až dále od počatku se začne rapidně zvedat. No ale to vůbec neznamená, že to nemůžeš pro výpočet použít. Možná je lepší ji použít od už od nulový rychlosti než se trápit s tím co je to ta "malá rychlost" Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Houp



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 672

PříspěvekZaslal: 27. říjen 2007, 20:51:20    Předmět: Odpovědět s citátem

právě že, "bohužel", to potřebuji pro fyzikální simulaci(bude to součást seminární práce z fyziky..)
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
AirGuru



Založen: 27. 10. 2007
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 27. říjen 2007, 21:16:16    Předmět: Odpovědět s citátem

A co budeš simulovat? Kolik to váží? S jakou přesností to potřebuješ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Houp



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 672

PříspěvekZaslal: 28. říjen 2007, 10:46:14    Předmět: Odpovědět s citátem

takhle, já si ještě chci změnit téma seminárky na toto.. lépe řečeno jsem si řekl, že chci mít kouli

teď jsme měli za úkol si zpracovat každý jednu brožurku, co se dává k olympiádě, já jsem dostal přiřazeno(ale jsem rád) "Modelování pohybů numerickými metodami"

teď tam mám "jen" volný pád za účasti tření, těleso na pružině, kyvadlo

ale kdybych to měl jako seminární práci, tak bych z toho udělal něco komplexnějšího - spojit těleso na pružině s kyvadlem atp. a zároveň bych chtěl mít ty předchozí případy, co nejpřesnější(tedy někdy použít vzorec pro jedno proudění, někdy pro to druhé)

ono už tohle není středoškolská fyzika, takže jak to budu mít přesné bude předpokládám hlavně na mně

EDIT(byl mnohokrát, než se mi to sem podařilo dát funkční) - jen pro představu, jak to nyní vypadá :

_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
AirGuru



Založen: 27. 10. 2007
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 28. říjen 2007, 12:35:51    Předmět: Odpovědět s citátem

No podívej, googlil jsem, a model odporu prostředí pro kouli by mohl vypadat asi takhle:

1) Spočítáš Reynoldsovo číslo Re
http://cs.wikipedia.org/wiki/Reynoldsovo_číslo
nebo jednodušeji je to vysvětleno tady:
http://www.volny.cz/aerodynamika/re.htm

2) Na základě něj, určíš koeficient Cx, který na něm netriviálně závisí, třeba odsud:
http://www.fen.bris.ac.uk/faculty/handbook/dragcurve.pdf
nebo někde jsem viděl i číselná data. Abys to moh použít pro všechny možný reynoldsova čísla, tak to budeš muset interpolovat

3) A použiješ ten vztah, kterej si na začátku uved, s kvadratickou rychlostí a správnym koeficientem Cx

Jak jsem se dogooglil, tak malé rychlosti jsou teda při laminárním proudění, a to je u reynoldsova čísla cca pod 2300. Pro metrovou kouli letící vzduchem rychlostí 1m/s je Re = 69000 Smile Takže to srovnej Smile Ale ten graf Cx bere zjevně v ohled i ty malé rychlosti.

No ale teďka. Až uděláš tu svoji simulaci,tak experimentuj s číslama, a vyzkoušej si, jak moc se ti změní výsledek, když použiješ/nepoužiješ tenhle model odporu, (nebo prostě zjednodušený s konstantním Cx), když to bude vzduch/voda, a především, když třeba zpřesníš svoji numerickou simulaci, snížíš její časový krok, a podobně.

Už jen ta simulace ti to dost zatíží chybou, když použiješ obyč eulera, tak se na nějaký změny Cx můžeš skoro vykašlat Smile

Proste, je na tobě, aby jsi sám zjistil, jestli potřebuješ řešit tyhlety věci kolem proudění, nebo ti to stejně přebijou ostatní nepřesnosti.

Můj skromný odhad je, že pro nějaké typické podzvukové dělové koule třeba, bude zjednodušený odporový model produkovat stejně menší nepřesnost, než samotná metoda numerické simulace Smile A interpolovat závislost Cx na Re proto, aby ta koule ve výsledku dopadla o 1cm vedle, je potom mrhání sil Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Fyzikální modely Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna