.[ ČeskéHry.cz ].
Pneumatika vs vozovka
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Fyzikální modely
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1554

PříspěvekZaslal: 7. září 2008, 11:29:00    Předmět: Pneumatika vs vozovka Odpovědět s citátem

Zdravím,
Ve všech trochu složitějších tutoriálech se působící síla počítá z rotační rychlosti kol. Podle mě je ale rozhodující moment síly, který je v ose kol.
Nejde ta skutečná působící síla, která posouvá auto dopředu, vypočítat spíš z toho momentu, než z úhlové rychlosti kol? Důležité je si uvědomit, že kola nejsou dokonale přilnavá, a tudíž nelze předpokládat, že se veškerá působící síla (resp. moment v ose) přemění na posuvnou. Další věc je, že se přilnavost mění podle rozdílu/poměru/... rychlostí kola a vozovky v bodě dotyku (předpokládám).
Díky,
frca
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 7. září 2008, 12:12:46    Předmět: Odpovědět s citátem

No, za predpokladu, ze kolo neprokluzuje, tak muzes rychlost pocitat z uhlove rychlosti otaceni kola -- kdyz znas jeho polomer, prepoctes jednoduse uhlovou rychlost na rychlost "behu pneumatiky po zemi". Ty ses dotkl spis jine veci -- ona uhlova rychlost se sice da pouzit na rychlost pohybu vozidla (zanedbame-li prokluz), ale kde vzit uhlovou rychlost? Tu spocitas prave z momentu, kterym pusobi na kolo motor a momentu, kterym pusobi na kolo prostredi (odpor, setrvacnost, gravitace). Takze uhlova rychlost je jakymsi mezistupnem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1554

PříspěvekZaslal: 7. září 2008, 12:51:36    Předmět: Odpovědět s citátem

Problém je ten, že nechci zanedbat prokluz. Dělá to tak hodně simulací, ale právě proto se chci dostat dál. Existuje nějaké "Slip ratio" - viz
tady, ale to se počítá z rychlosti, ne z momentu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 7. září 2008, 13:03:07    Předmět: Odpovědět s citátem

Hm, pro to by bylo asi lepsi pouzivat nejakou aproximaci treni (hodi se nejen pro pneumatiky, ale i treba pro pripady, kdy auto prevratis na strechu).

Neco je naznacene v Weight Transfer -- tam uvadi, jak podle zateze jednotlivych kol a jejich koeficientu treni spocitat maximalni silu, kterou jsou schopny prenaset na vozovku. To se ti muze hodit, jen je treba jeste najit popis, jak se chova kolo, ktere se "utrhne" (cili uz prokluzuje, pak silne klesne jeho koeficient treni, dokud zase neziska kontakt s vozovkou).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 7. září 2008, 19:34:53    Předmět: Odpovědět s citátem

Fila napsal:
No, za predpokladu, ze kolo neprokluzuje...

Pozor, na aute prokluzuje kazde kolo (2-3 %?), prave diky tomu ma prilnavost
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
asiJa



Založen: 10. 08. 2008
Příspěvky: 66
Bydliště: Praha/Hranice

PříspěvekZaslal: 7. září 2008, 20:32:12    Předmět: Odpovědět s citátem

Mem napsal:
Fila napsal:
No, za predpokladu, ze kolo neprokluzuje...

Pozor, na aute prokluzuje kazde kolo (2-3 %?), prave diky tomu ma prilnavost


tomu teda nerozumim

jinak podle me ze neni problem modelovat prokluzovani
- proste kdyz setrvacna sila prekroci treci silu klidoveho treni v rezimu valiciho kola
tak zacnes treni pocitat podle modelu klasickeho smykoveho treni.
takze vlastne budes modelovat treeni 3 -
1)valivy odpor,
2)klidove treni (=adheze valiciho se kola),
3)smykove treni.
zatimco 1,3 jsou straty, tak 2 je horni omezeni zrychlujici sily.

a podle me stejne k nicemu nepotrebujes pocitat obvodovou rychlost kola, staci kdyz budes zrychleni pocitat z rovnice

vykon motoru(funkce rychlosti) = (treci sila(funkce rychlosti) + zrychleni * hmotnost ) * rychlost
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 06:40:33    Předmět: Odpovědět s citátem

asiJa: A čemu na tom nerozumíš?

Barum napsal:
Vyloučit opotřebení může vypadat jako zbožné přání výrobce, ale opotřebení pneumatik je neodstranitelný fyzikální jev. Při pohybu vozidla běhoun každé pneumatiky nepřetržitě drhne o vozovku. To se zřetelně projevuje snižováním výšky vzorku běhounu. Fakt opotřebení pneumatiky ? normálně pomalého a pravidelného ? je neodstranitelný a dokonce nezbytný. Je to proto, že podle fyzikálních zákonů je tření nezbytné, aby se mohly přenášet síly na vozovku, ať už se jedná o síly podélné ? jak je tomu v případě zrychlování nebo brzdění ? nebo bočné, jak je tomu při zatáčení. Prokluz je relativní pohyb mezi pneumatikou a vozovkou při přenosu záběrových sil. Prokluz znamená, že rychlost vozidla je vyšší nebo nižší než obvodová rychlost kola, jinak řečeno, vozidlem ujetá vzdálenost je delší nebo kratší než je odvalený obvod pneumatiky.

Stupeň opotřebení a tím kilometrový výkon pneumatiky pro osobní auto závisí, mimo jiného, na stupni prokluzu. Zatímco prokluz jako takový je nezbytnou podmínkou jízdy, stupeň prokluzu je závislý především na stylu řidičovy jízdy. Stupeň opotřebení je přímo úměrný stupni prokluzu. Dvojnásobek prokluzu se promítá do čtyřnásobku opotřebení a tím do
čtvrtiny kilometrového výkonu.

V případě nenásilného, ale energického zrychlení na suché vozovce hodnoty prokluzu se pohybují okolo 2 %. Jeho hodnoty mohou stoupnout až ke 20 %, jestliže řidič svou jízdou kolísá mezi krajními mezemi výkonu svého vozu. V závislosti na tom, zda řidičův styl jízdy je plynulý nebo nepravidelný, kolísá opotřebení okolo hodnoty 10 %.
V závislosti na stylu jízdy ? zda je hospodárný nebo vysoce výkonný ? srovnatelné pneumatiky mohou dosáhnout kilometrového výkonu kdekoliv mezi 5 000 a 40 000 kilometry.

_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
]semo[



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1525
Bydliště: Telč

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 07:42:18    Předmět: Odpovědět s citátem

Jestliže znáš moment sil v ose kole (jak píšeš), můžeš ho myslím vydělit poloměrem kola a máš sílu působící v bodě dotyku kola a vozovky. Tam bys tu sílu mohl zmenšit ještě o ta 2-3 procenta (nebo víc) jak píše Mem a je to. Používáš nějaký solver, kde se dá působit silou v nějakém bodě? Těma silma u kol bys jen zapůsobil a solver se ti postará o zrychlení. K tomu všemu je potřeba udělat ještě nějaké výpočty tření pro tyhle body dotyku, aby se dalo vůbec zatáčet, brzdit a td.
_________________
Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 14:05:37    Předmět: Odpovědět s citátem

Mem napsal:
Pozor, na aute prokluzuje kazde kolo (2-3 %?), prave diky tomu ma prilnavost

Ja mel ale na mysli opravdove "utrzeni", kdy se kolo toci uplne jinou rychlosti, nez se pohybuje auto. Proste kdyz ti to podklouzne/zablokuji se kola, ztraci se dost z treci sily (coz se projevi jako smyk kdyz auto urves v zatacce, hrabani kdyz prilis zrychlujes ci bloknuti kol kdyz prilis prudce brzdis -- vse vede ke ztrate prilnavosti). Myslim ze s nejakym prokluzem v radu jednotek procent si autor vlakna hlavu lamat nemusi Smile.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 16:52:26    Předmět: Odpovědět s citátem

Fila: Jj, ja to napsal spis proto, ze me zaujaly ty udaje z dokumentu Barumky (cetl jsem ho shodou okolnosti loni), kdy pri intenzivni akceleraci a dekceleraci muze byt prokluz az 20 % (a tomu uz bych jednotky procent nerikal Smile A jelikoz takhle gumy nekdy trapim, tak mi to utkvelo v pameti). U te ztraty adheze (smyk) bych to ale asi zanedbal, v primce to resi ABS (minimalne 10x za sekundu?) a naopak takovyto rizeny prokluz dokaze zkratit brzdnou drahu proti autu, ktere brzdi bez ABS jen blokovanim kol, takze prumerna "prilnavost" by s ABS vysla vyssi
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 19:29:45    Předmět: Odpovědět s citátem

No on ten 20% prokluz muze byt dan prave ABS nebo rizenim trakce. ABS totiz vzdy nejake blokovani kol udela, jen jej vcas detekuje a povoli brzdy. Takze se kola nebloknou na moc dlouho.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
asiJa



Založen: 10. 08. 2008
Příspěvky: 66
Bydliště: Praha/Hranice

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 21:18:23    Předmět: Odpovědět s citátem

Mem > Nerozumim tomu proc by prokluz kola mel byt nezbytny k pohybu vozu. Jako ok kolo treba pri jizde normalne prokluzuje, ale to je dano pouze neidealitou kola / jizdy. Zubatka (neco jako lanovka co jede po zubate kolejnici) fakt prokluz nema a jede bez problemu, treni neni nic jineho jen na mikroskopicke urovni.

Fakt jde jenom o to ze musite rozlisovat ty jednotlive druhy treni - klidove, smykove a valive a pocitat kazde podle vlastniho odpovidajiho vzorce s vlastnim tabulkovym parametrem pro dany provrch (podud se teda snazite o fyzikalne vernou simulaci)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1554

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 21:59:40    Předmět: Odpovědět s citátem

Mezi těmi hodnotami je plynulý přechod a nejsou konstantní:
http://phors.locost7.info/phors21.htm
Jako vstup to bere rychlost otáčení kola a rychlost pohybu.

Spíš by to chtělo jako vstup právě ten točivý moment v ose kol. A pak třeba i tu rychlost pohybu osy a rychlost otáčení kola. A ještě moment setrvačnosti kol, který asi působí to, že když se kola "utrhnou", tak se nezačnou najednou točit nekonečně rychle. S ním by se taky mělo počítat pořád a neidealizovat to nijak. Ale jak to všechno napasovat dohromady (při integraci s konstantním delta_t), to, přiznám se, nepobírám.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 22:00:12    Předmět: Odpovědět s citátem

asiJa napsal:
Jako ok kolo treba pri jizde normalne prokluzuje, ale to je dano pouze neidealitou kola / jizdy.

No mne slo o tu realitu, kdy se ti proste pneumatika na aute sjede i kdybys jezdil maximalne plynule a po perfektni silnici, protoze kolo na silnici nikdy nezapada jako ozubene kolo do te zubatky na kolejich, a i tam mas prece treci ztraty. U te gumy je to podle me ten "prokluz"

Fila: Ee, podle me kdyz vytocim 6000 na dvojku, tak kola piskaji a nemaji sanci predavat ten tocivy moment a prokluzuji, to je tech 20 % pri "normalnim" rozjezdu z krizovatky Wink Vyjimecne situace jako zasahy ABS a ESP do toho podle me nepocitaji
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
asiJa



Založen: 10. 08. 2008
Příspěvky: 66
Bydliště: Praha/Hranice

PříspěvekZaslal: 8. září 2008, 22:20:27    Předmět: Odpovědět s citátem

aha... tak to jo... to urcite - ale to i kdyby neprokluzovala tak se sjede tepelnym a mechanickym namahanim proste uz tom jak ne na ni (na jednotlive elementy po obvdu) stridave vyvijen a povolovan tlak, pri vysokych otackach to je skoro jako do ni mlatit neprtrzite kladivem.

prave ze ten valivy odpor - ke kteremu dochazi i bez prokluzovani je z velke casti dan tim ze se pneumatika na nabezne casti zmackne a kdyz se na odchozi casti zase rozepne tak diky tomu ze nema 100% koeficient elasticke restituce tak se cast energie potrebna na zmacknuti te gumy strati jako teplo popr. jako nevratna "unava" materialu. Proto ma taky vlak o dost mensi straty nez kamion, i kdyz podle kravalu ktery dela by to vypadalo ze kamion na te gume jede hladceji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Fyzikální modely Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna