.[ ČeskéHry.cz ].
Ucenie hraca ako ma hrat

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Game Design
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
nou



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1047

PříspěvekZaslal: 7. listopad 2011, 18:34:10    Předmět: Ucenie hraca ako ma hrat Odpovědět s citátem

reakcia na http://www.youtube.com/watch?v=8FpigqfcvlM

no ale da sa ale vzdy navrhnut takyto samouciaci sa system? napr pri PC hre je podla mna vhodne ak je niekde v skratke uvedene ovladanie. teda ktore tlacitka treba stlacat. lebo skusat vsetkych sto klaves nie je podla mna vhodne. gamepad ma vyhodu kedze je tam tych tlacitiek menej a kazde ma vecisnou nejaky ucel. uplne vynechat nejake zaklady tiez nie je uplne mozne.

inak tiez je dobre prejst si portal 1/2 s komentarmy od tvorcov. clovek sa tam niekedy dozvie rozne zaujimavosti ze ked nechali hrat pokusnych hracov hrat urcity level tak sa casto zasekly. preto ten level musely zmenit aby novo pridany herny prvok bol zrejmejsi na pouzitie.
_________________
Najjednoduchšie chyby sa najtažšie hľadajú.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Peta



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 154
Bydliště: V prvnim patre hned vedle koupelny.

PříspěvekZaslal: 8. listopad 2011, 22:48:15    Předmět: Odpovědět s citátem

Portal zminujes dobre, to byla zajimava hra i z pohledu game-designera. Celkove se z ni da naucit hodne, kdyz to clovek hraje poprve a uvazuje nad tim jak z pohledu hrace tak z pohledu designera. Tusim tam zminuji i takovou vec, ze jak lidi byli zvykli na stare hry, tak je vubec nenapadlo ze by neco slo udelat (pohnout prekazkou apod.).

Myslim ze "samoucici" hru jde udelat, ikdyz ne vzdy je to jednoduche. Casto mi pripada ze autori hry svuj vytvor vubec nehrali, pripadne to nenechali zahrat nekoho tretiho kdo to predtim v zivote nevidel (a to se stava i na profi urovni u tymu, ktere maji betatestery). Betatester totiz s hrou "zije" dlouho a tak neni vhodny pro sbirani feedbacku co se tyce obtiznosti uceni.

Ja jsem si napriklad na skole mohl vyzkouset v ramci jednoho predmetu skutecne testovani (supervised i nonsupervised). Postizenym lidem se tam nechal pouzit pocitac s nejakym specialnim browserem (mel velka tlacitka na vsechno apod.). A meli za ukol si najit restauraci pobliz nasi skoly kde by mohli jit na obed. Tak se treba ukazalo ze pocitacove negramotny clovek absolutne nespojuje obrazek dalekohledu s hledanim na internetu a u map nepochopil ze symbol sipek do 4 svetovych stran znaci ze s mapou lze hybat mysi a koukat se tak po okoli.

Tim chci rict ze neco, co muze designerovy (obecne cloveku ktery vec navrhoval nebo je s ni obeznamen dlouho) pripadat zrejme se ostatnim tak jevit nemusi. Dobre udelana hra by mela prave vsechny fundamentalni zaklady fungovani herniho sveta vysvetlit na zacatku. Pokud jde o ovladani, tak by se melo pokud mozno volit "bezne" (sipky, WASD, levy klik misy). Na zacatku pak muze byt ovladani vysvetleno prostym "Press W to move forward" a hned jak clovek zmackne W napsat neco jako "Press S to move backwards, A or D to move to sides.". Proste pri prvnim pouziti daneho ukonu to cloveku napsat a pak mu jeste rict "You can change these keys any time from the options menu".

Moznosti je samozrejme vice, ale tuhle mam asi nejradsi. Nenasilne, jasne, rychle.
_________________
Když je Ti smutno, otoč se tváří ke slunci a všechny stíny padnou za Tebe.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lemik



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 138

PříspěvekZaslal: 10. listopad 2011, 21:38:32    Předmět: Odpovědět s citátem

Taky záleží na "obtížnosti na užívání" dané hry či aplikace. Hry náročnější na ovládání, jako např simulátor autobusu, často vůbec nemají nápovědu nebo tutorial - řeší to manuálem. V dnešní době digitální distribuce tedy nejlépe formát PDF - neustále přepínat mezi hrou a PDF, i když máte druhý monitor, tak stejně musíte přejít na další stranu či zpět... No prostě hrůza...


Podobně např. FIFA - nemluvím ani o tom, že 1x zmáčknout lob jde k bližší tyčce, 2x lob k zadní apod, což se dočtete v menu u controlleru, ale mluvím o těch "fintičkách" a pohybech. V menu najdete "co mačkat a čím hýbat", ale osobně nepoznám co sakra je v tu chvíli myšleno jako tlačítko LB, LT (L1, L2 mi alespoň přijde srozumitelnější), rozdíl mezi RStick vlevo vpravo a RStick flick vlevo vpravo atd... Hrůza číslo 2...

Přitom si pamatuji, že (tuším) Tekken 3 měl cvičební mód, kde se dalo navolit určité kombo, automat vám ho přehrál - dole bylo krásně znázorněno co je v tu chvíli "mačkáno", a pak jste si to mohli zkusit, jakmile jste udělali chybu, tak se to přerušilo v dané části - hned jste věděli, co děláte blbě...


Další samostatnou kategorií jsou casual "kopírák" hry. Jednoduchý koncept je přeplácán různými bonusy a efekty, které někdy nevím co ani dělají, případně tam je text stránku dlouhý vysvětlující jak nějaký bůh roní slzy či co, tak ty slzy musíš chytat - často slýchám, že hráči ani neví proč to mají chytat; že to tam něco psalo a že to přeskočili; věnují se jen ničení kuliček a to co padá ignorují, protože není vidět, že by se to nějak projevovalo. Taky co často opomíjí je, že u některých her jde pravým tlačítkem změnit barvu "kuličky" před výstřelem aj.


Souhlasím, že ne vždy je jednoduché hráči nenásilně a "podprahově" sdělit jak se hraje a co vše se dá dělat, ale opomíjet by se to nemělo. Možná, že někde existují příklady špatného ovládání, jako se dají najít např. špatné designy UI. Rozhodně by to bylo potřebné.


Poznámka na závěr:
Osobně rád měním nastavení kláves ještě před spuštěním "prvního levelu" - a snad jen jediná hra co pamatuji tohle reflektovala při těch radách jako "Use Shift to crouch" (zobrazila tu mojí klávesu a ne tu defaultní). Osobně mě to dost mile potěšilo, že si s tím dali tu "práci".
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crypton



Založen: 14. 05. 2009
Příspěvky: 306
Bydliště: The Void

PříspěvekZaslal: 10. listopad 2011, 22:13:14    Předmět: Odpovědět s citátem

Ty manuály a příručky tam jsou ale od toho aby si je ten uživatel/hráč přečetl, a to ještě před tím než ten výrobek/hru použije. Většina lidí dělá pravý opak, nejprve tu věc použije, jako by měli IQ 360, a když se něco posere, tak až pak se dívají na manuály, případně jdou fňukat na reklamační oddělení. Stejné to je u her, máš si tu příručku alespoň prolistovat, než tu hru spustíš. Snad by si nechtěl aby celou tu příručku/manuál nacpali na obrazovku? to by stejně nikdo nečetl, stejně tak jako nikdo nečte licenční ujednání a ostatní kraviny, před tím než tu hru nainstaluje. Nikoho nebaví číst dlouhé a suché texty, tak proč by to měli cpát přímo do hry.

Já jsem rád že existují příručky, i když je skoro nikdy nečtu, ale spíš jen prolistuju. A nikdy jsem neměl problém s ovládáním nějaké hry, vždycky jsem na to přišel po pár minutách sám, a sám si i vydedukoval ovládání celé hry.

Takže jsem to taky dělal vždycky opačně, ale nikdy jsem kolem toho nefňukal, a ani nenadával na vývojaře, jací to jsou tupci že to ovládání neudělali pro tupce. Twisted Evil
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Weny Sky



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 241

PříspěvekZaslal: 10. listopad 2011, 22:43:11    Předmět: Odpovědět s citátem

* jsem proti vnucenym tutorialum ve hre stylem, ze zacatecnich 20 minut travim jako trotl plnenim stupidnich prikazu.
* jsem proti neinteraktivnim zacatkum trvajicim neumerne dlouho dobu (FarCry2, HL1, ...) a nudne vysvetlujicich pozadi hry
* pokud chce nekdo pochopit ovladani, at je tam vedle "New Game" jeste polozka "Tutorial". Tu at si klidne spusti nekdo 30x po sobe, jestli bude mit potrebu mackat W,S,A,D, podlezat umele designovane prekazky, dalsi preskakovat ...

* a jestli autori maji potrebu mi sdelovat informace, co by bylo dobre delat, tak pouze jako nejakou hezkou neagresivni informaci, kterou ale budu moct ignorovat

PS.: ty prvni dva body me zarucene odradi od jakekoliv hry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Crypton



Založen: 14. 05. 2009
Příspěvky: 306
Bydliště: The Void

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 00:48:57    Předmět: Odpovědět s citátem

Jde vidět jak jsou někteří hráči rozmazlení, že už ani neví co si vymyslet za kritiku. Laughing Nechceš vynucené tutoriály? Ok, to se dá ještě pochopit, a proto většina her umožňuje skipnout tutorial už v menu a nebo přímo ve hře.

Ale co nechápu je, jak se někomu nemůže líbit into v HL1. Vždyť to byla první, a současně i velmi originální, věc se kterou se hráč ve hře setkal. Byl to taky velmi důležitý prvek ve hře, který měl hráče seznámit s prostředím a celkovou atmosférou hry. Nebylo to nudné, a ani dlouhé, a k tomu to bylo i interaktivní.

Nedokážu si představit Half-Life bez toho in-game intra. Líbil se mi i u všech ostatních pokračovaní, včetně Opposing Force a Blue Shiftu. A to raději ani nemluvím o hře Gunman Chronicles, která to intro měla ještě více propracované, a i pěkně spojené s "vynuceným" tutoriálem.

Je pravda že tam mohli přidat možnost skipnout to intro, ale asi nepočítali s tím, že to budou hrát i takoví ignoranti, kteří by nejraději ignorovali celý děj a pozadí hry.

Škoda mluvit... Evil or Very Mad
_________________


Naposledy upravil Crypton dne 11. listopad 2011, 01:01:47, celkově upraveno 1 krát
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Ladis



Založen: 18. 09. 2007
Příspěvky: 1536
Bydliště: u Prahy

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 01:00:34    Předmět: Odpovědět s citátem

Skipnout má význam i tehdy, když hru chcete hrát podruhé.
_________________
Award-winning game developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasslavicek



Založen: 01. 12. 2007
Příspěvky: 49

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 08:36:11    Předmět: Odpovědět s citátem

Vynucené tutoriály se mi naopak líbí, ale musí být udělané tak chytře, aby ani nebylo poznat, že je to tutoriál... Prostě takové uvrhnutí do hry, kde si postupně vyzkoušíte malou překážku, velkou... Ale už to má atmosféru plné gameplaye. Když hráč ví, co mačkat, tak ho hra neruší, tímto levelem si jen proběhne. Pokud se někde zasekne, nějaká boční postava mu poradí, co by měl zmáčknout (nebo se to v této chvíli ukáže někde dole na obrazovce). Nevyskakují tam žádné dialogy přerušující gameplay, všechno je jen tak spíš mimochodem.

Tohle je podle mě největší výzva při návrhu her, udělat ten začátek poutavý, s postupným úvodem do všech herních prvků... Třeba i ten Portal (2) to měl pěkně udělané, např. na PSP je také několik opravdu dobře navržených her. Tyhle úvodní levely si hraju strašně rád, dá se z nich hodně naučit Smile

No a nutné čtení manuálů... Bych v dnešní době úplně odsunul na jinou kolej. Možná už jsem nová generace postižená casual gamingem, ale právě to, že se můžu dostat do hry hrou, se mi na videohrách hodně líbí. A ze stejného důvodu mám třeba mnohem raději deskové hry, než karetní hry, kdy se musí společně sednout, 10 minut se vysvětlovat pravidla, dostat je do hlavy, zkusit si odehrát jedno kolo, znovu dovysvětlit pravidla... To mě dohání k šílenství.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lemik



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 138

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 08:47:51    Předmět: Odpovědět s citátem

Crypton napsal:
Ty manuály a příručky tam jsou ale od toho aby si je ten uživatel/hráč přečetl, a to ještě před tím než ten výrobek/hru použije.
(...)
Nikoho nebaví číst dlouhé a suché texty, tak proč by to měli cpát přímo do hry.



Nárážím spíše na ten manuál stylu PDF. Ale jasně: cokoliv můžeš, vždy dávej do externích souborů nebo pamfletu. Na co to dávat jako nápovědu přímo do hry, když to můžeš dát někam jinam... Uživatel bude rád přepínat mezi Tvou hrou a souborem a jistě Ti poděkuje když kvůli tomu bude hra padat... Dnes je moderní mít tiskárnu, tak ať si to vytiskne. Nebo si koupí iPad a podobnou blbost, na které si to zobrazí, tak co se starat... Jeho problém.


citace:
A nikdy jsem neměl problém s ovládáním nějaké hry, vždycky jsem na to přišel po pár minutách sám, a sám si i vydedukoval ovládání celé hry.


Jestli vydedukuješ, že pro nastartování motoru je nejprve třeba pustit elektřinu nebo napájení, pustit ohřívač, nastavit různé páčky a čudlíky do různých poloh, klobouk dolů. Teprve pak totiž "W" funguje...

Ale i u té fify to taky jistě dáš s přehledem, že...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lemik



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 138

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 09:07:11    Předmět: Odpovědět s citátem

Souhlas s tím co napsal tomasslavicek...

Nejde o to hráči na obrazovce jen říci, co má mačkat, ale přiblížit mu, jak se hra dá hrát. Přirovnal bych to k rozdílu mezi manuálem a tutoriálem - hranicí kdy hráči říkáš co, proč, jak (POZOR POZOR, střela tě může zranit! Rychle se skrč, tím snížíš možnost, že tě zasáhnou) namísto učení hráče (břink, helma na hlavě odskočí po zásahu střelou - hmm to bylo těsný, asi bych se měl radši krčit).

Rozhodně by to mělo být součástí gamedesignu od počátku - nedělat z hráče naprostého idiota, ale počítat s tím, že jsou různí hráči, někdo zvládá komba levou zadní, jinému dělá problém používat šipky a "hýbat hlavou" myší, natož po tom vystřelit. Je třeba nějak zjištěno, kolik lidí zvládne složitější nároky na ovládání, tedy mačkat více kláves, nebo na gamepadu mačkat tlačítka a zároveň ještě v určitém pořadí hýbat páčkami, a kolik lidí naproti tomu je rádo, když může mačkat dvě tři tlačítka maximálně?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Weny Sky



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 241

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 09:13:29    Předmět: Odpovědět s citátem

Cryptone, je mi lito, ze nedokazes pochopit, ze nekoho nebavi dlouha nezazivna intra. Ja kdyz si spoustim hru, tak kvuli tomu, ze se chci bavit. A u FPS me bavi to, ze rozstrilim par hlav. Nejaky pribeh me vlastne vubec nezajima a jen obtezuje. Kde jsou ty doby, kdy bylo cilem rozstrilet co nejvic lidi a dostat se na konci levelu do nejakych kouzelnych dveri, ktere me posunuly do dalsiho levelu.

Kdyz chci pribeh, tak si spustim nejake ze svych oblibenych vypravnych RPG. A nebo si pockam na vydani novych. Pripadne si prectu knizku.

Jinak co se tyce akcni hry, tak dobre to ma resene Borderlands. I kdyz to je teda takovy mix s RPG. Pribeh se dozvidas zpetne v prubehu cele hry. Nezdrzuje to, nevynucuje si to pozornost a je to zajimave zpestreni pri zabijeni ...

PS: takze se prosim snaz pochopit, ze existuje i jiny pohled na vec, nez je zrovna ten tvuj.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
pcmaster



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1824

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 10:03:08    Předmět: Odpovědět s citátem

Niekedy ma nepreskocitelna a neinteraktivna cast hry donuti aj k odinstalovaniu hry.

Ked to hram druhy krat (z akehokolvek dovodu) a nejde to preskocit, je to fakt kokotina. Na tom sa snad nemozeme nezhodnut. Potom som smutny, ze som vobec zabil cas s nadobudanim a instalaciou takej hry a uz ju nechcem ani vidiet, vsak inych hier je kopec.

V poslednej dobe som si pustil BF3 a zahral to intro + prvy level (na normal). Ten graficky engine je epicky, uz nejaky cas citam kopec ich vyskumu. Akurat hru asi odinstalujem hned, ako sa dostanem ku kompu Twisted Evil Je to presne to, o com hovori to video.
_________________
Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
OndraSej



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 767
Bydliště: Brandýs nad Labem

PříspěvekZaslal: 11. listopad 2011, 19:18:59    Předmět: Odpovědět s citátem

Pokud se neinteraktivni cast opakuje jenom jednou (treba intro po zacatku nove hry), tak s tim obvykle nemam problem. Preci jen, novou hru spoustim jenom vyjimecne.

Co me ale hodne vadi jsou i relativne kratke neinteraktivni a nepreskocitelne sekvence, u kterych hrozi ze se budou opakuvat (napriklad nepreskocitelne video na zacatku bitky s bossem - zvlast pokud jde o nejakou tuzsi bitvu a je realne, ze ji hrac bude nekolikrat opakovat; na tohle jsou experti hlavne v Bioware).
_________________
http://trionteam.net
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 12. listopad 2011, 14:12:35    Předmět: Odpovědět s citátem

OndraSej: Přesně, hned jsem si vybavil z poslední doby Dragon Age 2 a scénu s drakem na mostě... nebo v původním GTA IV bez epizod plnění misí, kde jak ocas 5 minut někam jedu, spolucestující mele naprosté s*čky, a pak v misi kvůli úchylnému ovládání a kameře nesmyslně zařvu a můžu tam jet znova. Jinak samotné intro ke GTAčkám je přitom špička, která mi nevadí
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Game Design Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna