.[ ČeskéHry.cz ].
Vydání hry, co a jak?

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Business, Vedení projektů a týmů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
reveM



Založen: 11. 09. 2012
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 08:39:03    Předmět: Vydání hry, co a jak? Odpovědět s citátem

Zdravím,

máme rozdělaný jeden projekt, který je aktuálně ve fázi testování a zajímala by mne problematika vlastního byznysu okolo prodeje online distribucí a prodeje hry jako celek.

Konkrétně k tomu typu hry. Jedná se o 3rd person hru, s cílem zabít svoje spoluhráče, většina informací o hře je na http://grenademadness.cz/.

Videa co tam jsou jsou krátká, na propagandu se chystáme až na konci září.



Začněmě tedy od začátku, máte hru, kterou chcete prodávat za určitou směšnou cenu (30/50Kč), ve stádiu kde dokončujete detaily a ladíte nedostatky. Zájem ze strany hráčů je prověřený pozitivním feedbackem od náhodných lidí hrajících hry.

Co mne napadá, než bych se měl pustit do vydávání a zárověň mám pár otázek:

1) Otestovat a dotáhnout nedostatky hry, vyladit program pro cílenou skupinu HW.
2) Stanovit rozumnou cenu, která by uživatele neodradila, být si jistý že mám co nabídnout proti konkurenci.

3) Musím zakládat firmu, nebo stačí mít vlastní živnostenský list, jak to je když studuji SŠ/VŠ?
4) Musím zaregistrovat ochranné známky na název hry, případně na název enginu pokud je vlastní.

K těm registracím známek, kde a jak se dá zaregistrovat ta ochranná známka, případně co to stojí? Upřímně jsem v tomto oboru zelenáč.

5) Licence na použité technologie.

Engine je vlastní, používá jen pár knihoven, které by měly mít svoboné licence. Knihovny jsou v dynamicky linkovaných knihovnách. Co to pro mne znamená?

6) Marketing
Pustit se do marketingu s distributory, kteří budou chtít určitá procenta, ale zase mi můžou zaručit případné prodeje i v zahraničí, nebo se pustit do prodeje sám, pokud mám vlastní skupinu uživatelů na kterou to mohu cílit?

Na co ještě dát pozor?

Díky za veškeré odpovědi, budu velice rád za každou odpověď.


Naposledy upravil reveM dne 11. září 2012, 19:59:41, celkově upraveno 1 krát
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
franz



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 1325

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 10:21:01    Předmět: Odpovědět s citátem

Nebyla by nějaká ukázka té hry? Z toho by se dalo vycházet lépe, o jaký typ hry jde a jak vypadá, je pro určení formy distribuce základ. A taky zda to má vůbec cenu. Hodně lidí si už myslelo, bůhvíjak budou prodávat, nakoupili hromadu domén a kdesi cosi a pak prodali 10 kopií.

Pokud to není casual hra, tak pro komerční úspěch je dnes velmi důležité budování "komunity". Děláš na hře a průběžně zveřejňuješ screenshoty nebo nějaké testovací verze, rovnou získáváš feedback od lidí a pokud je to dobré, získáváš i fanoušky, kteří pak hru očekávají a v době vydání máš už základnu kupujících. Vydat něco očekávaného je lepší, než když spadne z marzu hotový neznámý produkt.

Známky na název budou imho zbytečné a pokud bys náhodou přišel s nějakým kultem, tak je můžeš opatřit i později.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
reveM



Založen: 11. 09. 2012
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 20:01:26    Předmět: Odpovědět s citátem

Info o hře je v popisu topicu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Flash



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1379
Bydliště: Nigga Land

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 21:09:03    Předmět: Odpovědět s citátem

Strucne (ne tak uplne), jasne (snad) a mozna trochu krute (sorry) k jednotlivym bodum:

1) Stanovte si minimalni konfiguraci (to uz dle webu mate) a na tom to musi jet. Na cemkoli lepsim to musi jet taky. Vyladdte to tak, at to na tom jede. Idealni je rozsirit hru znamym, pratelum, rodinnym prislusnikum a zjistit jak to na jejich konfiguraci jede ci nejede.
Termin "cilena skupina HW" nedava zadny smysl. Tohle neni zadny specificky program, co pojede na specifickych strojich. Je to hra, cilem je, aby se dostala k co nejvice hracum, tedy aby jela na co nejsirsim spektru pocitacu.

2) Sledujte trh (jakejkoli portal s hrama), najdete podobne na vyvoj slozite hry, jejich cenu a dle toho se ridte (podobna cena, nizsi). Bohuzel z toho co jsem videl musim konstatovat, ze se obavam, ze existuje nemala skupina her, ktere vizualne vypadaji lepe (dle vasich screenshotu) a hratelne zabavneji (dle videa) a jsou zdarma.

3) Zivnost staci - Vyvoj SW a poradenstvi oblasti HW/SE bla bla bla. Na zalozeni zivnosti status studenta nema vliv (a naopak). Jedina podstatna vec je, ze jako student neplatis statu socialni a zdravotni - plati ho za tebe stat, protoze jsi student. Danove priznani podavat musis.

4) Urcite ne! Je totiz velmi nepravdepodobne, ze vam ta vase hra vydela zpet naklady, ktere byste za jakekoli registrace cehokoli vyhodili (v podstate).
4a) Registruje se to u Uradu prumysloveho vlastnictvi, je to jak patent. A u vasi hry by to byly opravdu vyhozene penize. Tady je cenik: http://www.upv.cz/cs/prumyslova-prava/ochranne-znamky/poplatky.html
Je trochu zmatenej, ale v podstate jedinkrat kdy ja se s tim setkal bylo, kdyz jsme registrovali GDS (uz se vsichni tesi na desaty rocnik? Smile ) a stalo nas to tech 5 tisic, co je tam uvedeno.

5) Rid se znenim tech licensi co byly u tech zdroju, ktere nejsou tvoje. Obvykle je to aspon at uvedes, ze to ta hra pouziva a kdo je autor - nekde do credits se to da napsat.

6) Pojem "marketing s distributory" je nesmysl. Chapu ale co myslis - potrebujete vydavatele (publisher), ten vam hru vyda u ruznych distribucnich kanalu a muze zajistit nejake promo (reklamu). Bohuzel
- je obtizne takoveho vydavatele najit
- i kdyz nejake vydavatele oslovite a poslete jim hru/videa/screeny, velke sance bych si nedaval, ze si vas vyberou
Pokud ano, tak jste vyhrali. Prostredky/kontakty/moznosti takoveho vydavatele jsou na uplne jine urovni nez vase. I kdyz by si vzal mnohem vyssi nez polovicni podil, vyplati se to.

Self distribuce - udelam si stranky, dam tam paypal/cislo konta a lidem pak hru nejak poslu - utopie, prodate za rok tri kopie a dalsi rok zjistite, ze si je koupila kamoska vasi segry, protoze se ji libi jeden clen tymu a chtela vam udelat radost (ne, to neni vlastni pripad z me historie Very Happy ). Co presne je tou vasi skupinou uzivatelu netusim. Ale proste lidi jen tak penize z ruky nepusti. Pokud vam znami a kamaradi rekli, ze by si to koupili, tak to jeste neznamena, ze by si to urcite koupili, ale tak jsou to kamaradi ze. Radsi at vas pozvou na pivo a vydejte hru zadarmo, aspon se rozsiri k vic lidem a udelate si jmeno trochu.

Steam GL, AppStore, MS Marketplace (co snad bude ve Win8?), jakykoli jiny distribucni portal - da se to zkusit. Portaly, kde vychazi par her denne Steam, GoG atd. maji tvrdej vyber a kruty sito, sance ze jim projdete je dost nizka. Staci se podivat na Steam GL a je to myslim zrejmy. Nejlepsi vysledek ma z ceskych veci zatim tusim Inquisitor od Cinemaxu - a jsou radi, ze se dostali na jedno procento (jestli je predpoklad, ze timhle sitem projde hra v momente, kdy dosahne 100, no tak to potes). Keen s jejich Minor Wars a rozpoctem 1m euro, jeste ani na tom procentu nejsou (myslim).
Portaly, ktery maji sito jen v tom, ze je aplikace funkcni a pak ji pusti, tak tam vychazi stovky her denne (na mobilnim iOS AppStore jsou to nektery dny i pres 1000). To asi ukazuje, jak rychle se tam hra ztrati a zapadne. Ano, rychle Smile

Hre urcite reklamu delejte, kde muzete. Zalozte vlakna o hre na forech jako je toto - ceska, slovenska, zahranicni, kdekoli, dokud vas to bude bavit. Zalozte si Twitter a snazte se ziskat urcitou skupinu fanousku vasi tvorby. Twitter udrzujte aktivni. To same FB - ci jakakoli jina socialni sit. Vydavejte tiskovky. Vytvorte si seznam zurnalistu s kontaktem a tem tyhle tiskovky posilejte. Delejte proste maximum, aby se o vasi hre nekdo neco dovedel. Dela to kazdy a vy budete muset taky.

Takze asi tak. Vyse uvedene ac vypada, ze sem toho napsal dost, je hodne zjednodusene. Nicmene vydelat neco na hre je slozitejsi nez autobus, chce to zkouset a ucit se. Good luck
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
franz



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 1325

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 21:13:23    Předmět: Odpovědět s citátem

Tohle přece známe, na tom dělá Játro.m ...

1) Určitě testovat, navíc multiplayer se ladí obtížněji, tak by byla ideální nějaká open-beta, i pro odladění kompatibility enginu, pokud je vlastní, lze očekávat hromadu problémů na různých konfiguracích.

2) Těžko říct, zatím z videí ani screenshotů nevidím nic, z čeho bych si sedl na zadek.

3) Živnostňák by stačil, ale já bych s tím rozhodně nespěchal, dokud se neukáže, že je nezbytný. Nějaký příjem můžeš mít i jako fyzická osoba bez živnostňáku (teď přesně nevím tu hranici).

4) Ne.

5) Licence na použité technologie by bylo lepší zjistit už před jejich nasazováním.

6) Jak se hledá distributor by mohl poradit někdo, komu se to už podařilo. Prodávat sám na své stránce je bez pořádné publicity o ničem.
Na Greenlight bych to asi nedával, jsou tam dost hákliví na nemoderní 3D grafiku, bohužel přesně takovou, jakou máš.


edit: flash mě předběhl a popsal to líp Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
reveM



Založen: 11. 09. 2012
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 21:31:05    Předmět: Odpovědět s citátem

Díky za objektivní odpovědi.
Jak já říkám, celé to bylo vyvinuto s nulovou investicí, když neberu čas, kterýho mám habaděj jako student nudné školy. Získal jsem na tom hodně cenných zkušeností a pokud to na sebe něco vydělá, to bude prostě bonus.

(btw pod tímhle účtem jsem jako programátor Játro.m, z nějakýho důvodu se na něj nemůžu dostat).

K vzhledu, nic jiného jsem nečekal, konkurence je veliká a přece jenom konkurovat dnešním hrám chce pořádnej nápad. Videa, jak jsem psal, ještě jsme ve fázi ladění blbinek, proto je něco starý, něco nový.

Až to bude aktuální, tak stejně založím topic celé hře v k tomu určený kategorii, kde bude vidět celá hra, aby bylo vidět jak moc nudný to je.

Dozvěděl jsem se všechno co jsem chtěl vědět.
Určitě to pomůže i dalším začínajícím vývojářům.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sysel



Založen: 08. 12. 2007
Příspěvky: 129
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 11. září 2012, 22:35:27    Předmět: Odpovědět s citátem

Zdar, udělám si malé promo aneb v knížce Game Industry 2, která vychází tento čtvrtek, je problematice "indie distribuce" a vydání hry věnována jedna z kapitol (pragramticky nazvaná Digitální distribuce Smile). Jsou tam i věci kolem živnostňáku, přehled digitálních distributorů a nějaké tipy pro začínající autory.
_________________
Jan Jirkovský
https://cz.linkedin.com/in/janjirkovsky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Business, Vedení projektů a týmů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna