.[ ČeskéHry.cz ].
Ahoj, možná se něco dá udělat...
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Inkubátor
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Vilem Otte



Založen: 18. 09. 2007
Příspěvky: 462
Bydliště: Znojmo - Sedlesovice, Kravi Hora

PříspěvekZaslal: 26. březen 2013, 22:09:04    Předmět: Odpovědět s citátem

Hahaha ... a má tám více itemů a nepřátel, než má sposta her v GDD. Laughing

Já bych například zmínil třeba http://sourceforge.net/projects/lnl/ což je pouze v textovém terminálu s velmi primitivní grafikou.

Dále například http://sourceforge.net/projects/crawl-ref/, který může běžet také pouze v text-mode, nebo na jednoduché grafice.

A tisíce dalších případů. Taková hra se dá napsat s trochou kreativity a znalostí vypisování do terminálu (a souborů pro načítání/ukládání), i v klasickém C za chvíli.
Napsat grafickou verzi poté není až tak složité (prostě na to nalepíš 2D renderer), třeba v C# to je naprosto triviální (a lehce naučitelné), a řekněme, že s ne příliš velkou prací máš za týden, dva (plus třeba pár týdnů na naučení práce s jazykem) hotovou svou první hru. Samozřejmě může to být rychleji/pomaleji (v závislosti kolik času tomu věnuješ, atd.).

Psát 3D hru bych nedoporučoval z pár problémů - ten rozměr navíc vše dost komplikuje. 3D grafika chce znalosti lineární algebry (a často také quaternionové algebry), pokud ji chceš dělat pořádně tak také integrálů a derivací (vč. numerických aproximací), atd.
Opomeňme mou hlavní oblast - grafiku - co zde je dále, potřebujeme alespoň detekci kolizí, příp. fyziku. Fyzika ve 3D je o dost těžší, detekce kolizí taky (odvodit kód na detekci triangle-triangle, sphere-triangle, atd. chce už dostatečné znalosti v matematice, swept testy to ještě komplikují), dynamika tuhých těles není snadná k implementaci, o soft-bodies, cloth, ropes, a nedejbože dynamice tekutin raději ani nemluvím - může to zabrat léta.
Dále zde máme AI - na to potřebujeme alespoň path finding. Ten mi přijde jeden z nejsnazších, triviální jsou waypoints, lepší je navmesh. Pro AI potřebuješ znalosti kolem automatů - teoreticky lze napsat i vlastní AI skriptovací jazyk (a pro naučení bych to doporučoval) - nicméně až na path-finding to bude více-méně stejné jako pro 2D hru.
Nakonec zde máme zvuk - implementovat prostorový zvuk není složité, pokud znáš fyziku za tím (jelikož se odražení zvuku a ozvěna často ignorují).

Toto výše zmíněné je bare-minimum oproti psaní 2D her. Můžeš použít knihovnu ať udělá to či ono, nicméně je dobré znát přesně alespoň základní principy jak to funguje (abys věděl jak nastavit který parametr aby to dělalo to co chceš).

Nakonec bych jen řekl, že 3D hry nejsou jednoslovně nejlepší - mezi např. adventurama je stále in 2D (nebo tzv. 2.5D) - např. Secret Files série ... jen abych vyvrátil mezi mnoha lidmi rozšířený názor, že pouze 3D je dnes komerčně úspěšné.
_________________
Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
VladR



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 1322
Bydliště: Greater New York City Area

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 02:58:35    Předmět: Odpovědět s citátem

Vilem Otte napsal:

Psát 3D hru bych nedoporučoval z pár problémů - ten rozměr navíc vše dost komplikuje. 3D grafika chce znalosti lineární algebry (a často také quaternionové algebry), pokud ji chceš dělat pořádně tak také integrálů a derivací (vč. numerických aproximací), atd.
To je blbost.

Ja som zacinal 3D enginom pred 10 rokmi. Zaiden arkanoid, ziadne piskvorky.

Tusim som ani v zivote nenakodil tic-tac-toe, ci hangmana (aj ked davnejsie na 8bit Atarku som si skodil nejake mensie prktoiny ako dissasembler a editor/kompiler ASM v strojovom kode).

Zacal som rovno kodit 3D engine/3D hru a skodil som to uplne sam.


Staci len fakt troska chciet, nebyt totalny kreten, a venovat tomu experimentovaniu aspon tych 1000-2000 hodin vo volnom case a efekt sa dostavi uplne sam.

Ja som kvoli 3D kodeniu dokonca (!!!) pretal v piatky chlastat, lebo po chlastacke potom som za vikend nic nespravil, ked mi bolo pol soboty zle, a v nedelu som zufalo zhlukoval posledne zvysky este neodumretej sedej kory mozgovej...

Takze, ono to 3D kodenie ti moze aj nejake to zdravie prinavratit, len sa priprav na to, ze ked nieco chces spravit, tak spanok musi ist bokom a nesmies do tyzdna zabit viac nez ~40 hodin spanku, dlhodobo.Sem tam, ked dosiahnes milestone, tak sa odmenis siedmymi hodinami spanku, a uvidis aku radost z toho milestonu budes mat !

S tym spankom si nerobim srandu. Pokial chces do dna zabit 10 hodin v dennom jobe ( aj s cestou), a nejaky ten dodatocny overhead ti zabezpeci aj rodina - tak ak si chces dopriat, luxusnych, 7 hodin na spanok, tak by ti nezostalo viac nez hodina-dve a to sa na to mozes rovno vysrat a radsej sa ist ozrat do krcmy - to bude rozhodne prospesnejsie pre tvoj well-being Smile

Priklad - ak vstavas o 6.30, tak ti staci ist do postele 1.15. Od 20.15 to robi cca 5 hodin - co celkom staci na nejaky ten progres.

Ked uz total zdochynas za klavesnicou, tak si uz tolko zdriemni na tu pol-hodinku-hodinku, to je potom mozog znovuzrodeny a ficis pol dna ako po 3 red buloch - ktore mimochodom na stimulaciu nedoporucujem - kava je podstatne menej skodlivejsia -z tej max. dostanes infarkt, s cim sa da kludne zit aj 20 rokov, ale redbull by ta mohol teoreticky sundat aj do par mesiacov - takze viac ako 2 redbully do mesiaca by som si do tela dobrovolne nenalieval.



Vyser sa na nejake klikatchu zvrhlosti ako Unity, GameMaker, pekne si klikni New Project vo Visual Studiu a zacni implementovat private class MeineUberCatotonic3DEngine {}
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vilem Otte



Založen: 18. 09. 2007
Příspěvky: 462
Bydliště: Znojmo - Sedlesovice, Kravi Hora

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 03:29:59    Předmět: Odpovědět s citátem

#VladR - já neříkám, že to není možné - pokud máš už něco z matematiky (nebo se tomu mezitím opravdu hodně věnuješ), tak pak k tomu není co dodat a ten člověk to zvládne ... případně pokud člověk má už s tím dostatečný skill.

Nicméně pokud ten člověk nic neumí a nechce se tomu příliš věnovat (jak mi z jeho postů příjde), tak mu moc šancí nedávám.
_________________
Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
VladR



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 1322
Bydliště: Greater New York City Area

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 03:46:09    Předmět: Odpovědět s citátem

pcmaster napsal:
Tak, tak, este som nestretol nikoho, koho by na vysokej skole naucili programovat. Prave naopak, stretol som mnohych, ktorym to celkom znechutili Razz To ale neznamena, ze by bola IT vysoka skola k hovnu - prave naopak!!!
Tak ja tiez splnujem toto konstatovanie - Ja som vystudoval ekonomiu-marketing (ak si teda na obor este dobre spominam, na take blbosti si uz clovek po rokoch presne nespomenie Smile ).
Z IT som mal tusim jednu skusku za celu skolu a rozhodne nie o programovani.

Pravda, kym som dostal titul, tak som uz za sebou mal 2 assemblery, 2 Basicy, Pascal, Delphi a tak Smile

Napriek tomu ze som na papieri marketingozny ekonomista, a len vdaka kodeniu 3D enginu vo volnom case, teraz mam (chvalabohu non-game-industry) 3D job o akom by sa mi este pred 3 rokmi ani nesnivalo.

Napr. v predoslom jobe mi fakt nikto nechcel verit, ze som ekonom Smile

Raz ta za tie roky driny niekto odmeni a bude to kludne aj radovo zaujimavejsie, nez nejake hypoteticko-imaginarne vreckove z "predaja" Wink


Keby som si mal teraz vybrat, ci chcem spravit hru, ktora mi zarobi na 10 rokov zivobytia, alebo tento job, tak nevaham...


...a vyberiem si aktualny job Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
VladR



Založen: 30. 07. 2007
Příspěvky: 1322
Bydliště: Greater New York City Area

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 04:07:47    Předmět: Odpovědět s citátem

Vilem Otte napsal:
#VladR - já neříkám, že to není možné - pokud máš už něco z matematiky (nebo se tomu mezitím opravdu hodně věnuješ), tak pak k tomu není co dodat a ten člověk to zvládne ... případně pokud člověk má už s tím dostatečný skill.
Co mate vsetci s tou matematikou ?!? To uz asi 10 rokov vsade citam na forach. Za cely cas 3D kodenia som narazil asi tak na 3-4 problemy, co som musel googlovat matematicke riesenie - zvysok si clovek vystaci s analytikou z gympla a akurat si to musi vsetko pekne nakreslit na papier, rozuhlovat, robit zopar poznamok a z nacrtu ti samo vylezie co potrebujes. Pravda, 10 minut to netrva, no.

Jedno si spominam - to su polarne koordinaty, co sa pouzivaju pri pickingu (tie sme na gympli nebrali), druhe bola nejaka obskurna kolizia nejakeho 3d bludu s inym 3d bludom a tie dalsie 2 veci si teraz v rychlosti nespomeniem - co to bolo zac co som musel googlit ich mat.riesenie.

Fakt, na cely zvysok "matematickeho aparatu", mi stacil len papier a ceruzka.

Zato uz asi tak 10 rokov na vsakovakych dev forach citavam perly typu -"bez univerzity v obore matematika ani nezacinaj s 3d enginom a podobne".


WTF ?!?!?

Vidim 2 alternativy:
1. To len ja som taky uzasne-genialny Laughing
2. Ostatni su lenive, tupe prasce, ochotne chrochtat kod len za prachy Twisted Evil

Vzhladom na kvantum "koderov", co som mal za svoj zivot zatial moznost stretnut, co v zivote nekodili NIC mimo zadani na skole, hmmmm - asi len predsa to nebude ta prva moznost Smile


Keby som ja pocuval rady typu "zacni s tic-tac-toe (mozno, hadam, vari, azda neskor prejdi aj na taky arkanoid), zacni s 2D enginom (ROFLMAO - ako keby blitovanie bitmap bol "engine"), tak asi dodnes kvocim vo Vychodnej Europe na tretotriednych projektoch...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1401

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 08:47:18    Předmět: Odpovědět s citátem

Je fakt, že matematika je na 3D to zajímavé a tak nějak to do sebe zapadá. Často se dají vztahy odvodit intuitivně.
_________________
www.FRANTICWARE.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Vilem Otte



Založen: 18. 09. 2007
Příspěvky: 462
Bydliště: Znojmo - Sedlesovice, Kravi Hora

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 10:25:41    Předmět: Odpovědět s citátem

citace:
Co mate vsetci s tou matematikou ?!? To uz asi 10 rokov vsade citam na forach. Za cely cas 3D kodenia som narazil asi tak na 3-4 problemy, co som musel googlovat matematicke riesenie - zvysok si clovek vystaci s analytikou z gympla a akurat si to musi vsetko pekne nakreslit na papier, rozuhlovat, robit zopar poznamok a z nacrtu ti samo vylezie co potrebujes. Pravda, 10 minut to netrva, no.

No právě, vystačil sis s analytikou z gymplu a papír + tužka! Jenže dotyčný mi příjde věkem, že cca na tom gymplu stále ještě je - a tvrdí že mu matematika moc nešla.
_________________
Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
Poky



Založen: 29. 06. 2009
Příspěvky: 182
Bydliště: Písek / Plzeň

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 11:17:47    Předmět: Odpovědět s citátem

Tak s tou matematikou, myslím že Vilem má pravdu ... pokud chci už ve 3D dělat nějakou větší hru, která doopravdy využívá všech třech rozměrů, rozhodně bych měl znát: matice (+ operace s nimi), princpit transformací bodů a vektorů, quaterniony pro bone animace taky neuškodí znát, pro detekci kolizí analytiku, pro fyziku derivace a integrace + jak se chovají v diskrétním čase a rozhodně je dobrá vědět i jak to vše dát dohromady aby vše fungovalo Smile

Pokud se mýlím, vyveďte mě z omylu, ale zatím jsem toto všechno potřeboval znát (pro svůj engine) Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pcmaster



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1767

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 11:20:14    Předmět: Odpovědět s citátem

Existuje koder (profesional ci amater), ktoreho matika az tak nebavila, ze na nu sral? Alebo dokonca nevie veci z gympla? Pochybujem. Velmi vazne pochybujem.
_________________
Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
swarm



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 176

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 12:10:03    Předmět: Odpovědět s citátem

VladR napsal:
Ja som zacinal 3D enginom pred 10 rokmi. Zaiden arkanoid, ziadne piskvorky.

(...)

Zacal som rovno kodit 3D engine/3D hru a skodil som to uplne sam.


Jenže taky jak to dopadlo. Dělal jsi na tom strašně dlouho, několikrát to celé přepsal a ve výsledku z toho pak byla primitivní ne moc dobře optimalizovaná 2D hra (herní logika) s 3D vykreslením. Ani bych se nedivil, kdyby člověk, který zvolí cestu nejdříve pár jednodušších her, nakonec podobně složitou hru s 3D vykreslováním dokončil ve stejné době (od začátku programování) a možná by i běžela lépe. Navíc ty průběžné opravdové výsledky mají i motivující faktor, takže to člověk třeba v půlce nevzdá.

Nemyslim to zle.
_________________
Diagon Swarm - redaktor notebook.cz, moderátor diskuzního fora 3dfx.cz, zive.cz a notebook.cz
Blog o mobilní technice -> [WWW]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
quas4



Založen: 18. 10. 2007
Příspěvky: 199

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 12:41:54    Předmět: Odpovědět s citátem

swarm: +1
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Tringi



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 283

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 12:47:36    Předmět: Odpovědět s citátem

Tím ne-matematickým kodérem budu asi já.

Většinu typických aplikací matematiky ve hrách jsem pochopil, až jsem to udělal jinak.
Např: quaterniony, ty jsem pěkně dlouho nechápal (a asi ani do teď pořádně nechápu) nicméně pozicovat a rotovat objekty ve scéně jsem potřeboval. No což, než bojovat s něčím co nechápu, vyrobil jsem si třídu o třech vektorech (pozice/up-vector/forward-vector), nad ní operace otáčení, pohybu, scalingu, normalizace a kdoví co ještě, a nakonec konverzi do finální matice, která se pak na model aplikovala. To nad čím se teď většina usmívá mi došlo snad až o pár let později Smile
Taktéž, proč je to vše maticemi mě začalo zajímat až pár let poté, co jsem si s OpenGL hrál. Jsem toho názoru, že i bez těchto znalostí se dá dokončit hra: Kamarád dokončil triviální dungeonovku tak, že brute-force zkoušel všechna možná pořadí glTranslatef a glRotatef dokud se scéna nechovala přibližně podle jeho představ.

Taktéž, kolize se dají zjednodušit na bounding-spheres, a dokud jich ve scéně nejsou tisíce, metoda test každý s každým je pro nadšence tvořícího prvotiny více než dobrá.

Derivace a integrace si nedovedu představit k čemu bych ve hře potřeboval, ani v těch co mám rozepsané a ani v těch co mám v hlavě.

Kdo píše engine tak to určitě potřebuje, ale ne až tolik ten, kdo píše jednoduchou hru.
_________________
systems programmer
CV | WWW | FB | TW
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
pcmaster



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1767

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 13:46:47    Předmět: Odpovědět s citátem

Tak som to nemyslel, Tringi a suhlasim s tebou. Dobre vies, ze skusat nahodne poradia rotate a scale a translate nie je az take neobvykle ani v neskorsom veku Very Happy Kazdopadne bez znalosti "zakladnej" matiky v rozsahu goniometria (!!!), logaritmy a mocniny a tak celkovo asi 3. rocnik strednej skoly to naozaj, ale v nijakom pripade nejde. Je to ale tak, ze ked uz vies toto, tak ostatne veci casom pochopis Very Happy
_________________
Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Marek



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1782
Bydliště: Velká Morava

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 13:54:39    Předmět: Odpovědět s citátem

Tringi napsal:
Derivace a integrace si nedovedu představit k čemu bych ve hře potřeboval, ani v těch co mám rozepsané a ani v těch co mám v hlavě.


Ale už jsi je určitě použil. Když počítáš dělku trvání jednoho snímku vzájemným odečtením dvou hodnot času, je to derivace. Když přičítáš k pozici objektu "rychlost * čas snímku", je to integrace.

Poky> Quaterniony podle mě člověk před psaním enginu znát nepotřebuje, to se dá snadno doučit. Spíš člověk potřebuje mít nějaké znalosti o euklidovských prostorech (jak počítat vzdálenosti a úhly a jak dělat transformace).
_________________
AMD Open Source Graphics Driver Developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Houp



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 671

PříspěvekZaslal: 27. březen 2013, 14:05:26    Předmět: Odpovědět s citátem

Marek napsal:

Ale už jsi je určitě použil. Když počítáš dělku trvání jednoho snímku vzájemným odečtením dvou hodnot času, je to derivace. Když přičítáš k pozici objektu "rychlost * čas snímku", je to integrace.


To je sice hezká, ale integrovat a derivovat kvůli tomu nemusíš. To je jako říct dítku na prvním stupni ZŠ, že si integruje, když počítá obsah kruhu. Ano využívá vzoreček, za kterým je integrál, ale nepotřebuje vědět, jak ten vzoreček vznikl, aby ho dokázal využít.
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Inkubátor Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 3 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna