.[ ČeskéHry.cz ].
Sandboxové hry
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Game Design
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rezna



Založen: 27. 07. 2007
Příspěvky: 2156

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 12:17:40    Předmět: Odpovědět s citátem

TeaTime napsal:
No já nevím, co si pamatuju já, tak Lego bylo mnohdy označováno v kontextu Merkuru jako degradace a zhloupnutí stavebnic.


tohle bude to "starnuti" a "nostalgie" co tu zminil ondrasej Wink - pocitam ze merkur byl taky solidni degradaci a hloupnuti vuci obycejne praci se drevem a kovem Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
zez



Založen: 15. 12. 2008
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 13:51:16    Předmět: Sandboxové hry Odpovědět s citátem

Já bych zase mohl být šokován nesmiřitelnými názory dzejkob. Proč by každá hra musela mít příběh? Šachy ho také nemají a přesto je to skvělá hra. Proč by všechny hry měly být odpočinkové? Někdo místo relaxace naopak hledá výzvu - co třeba všichni ti křížovkáři a luštitelé sudoku? A sandboxové hry nezačaly Minecraftem, naopak jsou tu odpradávna a často to byly skvělé hity, na které lidé vzpomínají dodnes.

Sandboxové hry stanoví pravidla, podle jakých funguje svět, dají hráči nějaký cíl (nebo nechají hráče, aby si cíl stanovil sám) a pak už nechají na hráči, jak se v rámci pravidel k cíli dopracuje. Mezi skvělé sandboxové hry řadím Elite a GTA (to staré, ještě ve 2D). Také bych sem zařadil famózní Operaci Flashpoint (ale jen pozdější mise, kde má hráč vyšší hodnost a možnost velet).

Opakem sandboxových jsou lineární hry. Lineární hry mohou mít příběh, který hráč musí naplnit. Odchýlení od příběhu hra buď vůbec nedovolí, nebo trestá smrtí, reloadem a opakováním sekvence. Mezi skvělé lineární hry řadím Half Life. Všimněte si, že lineárním hrám nestačí stanovit pravidla, podle kterých funguje svět, ale krutě hráče omezují - např. v Half Life nikdy nešlo zabít toho chlapa s aktovkou (dřív, než se to hodilo do příběhu).

Oba styly mají své zastánce a odpůrce. Sandboxáři si užívají volnost a kreativitu, s jakou jim sandboxové hry umožnují hrát, zatímco linearisti se u sandboxových her nudí, protože nemají příběh a nemají nalinkované krátkodobé cíle. Naopak sandboxáři nemají rádi lineární hry, ne proto, že by nesnášeli příběh, ale proto, že je lineární hra nesmyslně omezuje. Znáte to snad všichni: trénovaný výsadkář speciálních sil není schopen přeskočit obrubník nebo přebrodit kaluž, protože tam je hranice koridoru...

Existují hry, které tyto dvě kategorie dokázaly spojit a vložit příběh do sandboxové hry. Pokud se to podaří, vzniká naprostý klenot (např. Jagged Alliance nebo Fallout).

Pak existují hry, které jsou lineární, ale využívají otevřené prostředí (např. Mafia nebo GTA III). Někdo tyto hry považuje za sandboxové, ale podle mne nejsou, protože neumožňují pokrok ve hře jinak než nalinkovaným způsobem. Přesněji: ve hře GTA byla možnost plnit mise, za splněné se získávaly peníze a po nahromadění určité sumy šlo postoupit do dalšího levelu. Jenže peníze šlo získávat mnoha dalšími způsoby a odtud pramenila volnost. GTA III a Mafia naproti tomu umožňují postoupit ve hře jen po systematickém plnění misí, a tedy lineárně.

Co jsem chtěl říct - ano, jsou tu dvě kategorie her, a obě si vydobyly své místo. Buďme za to rádi, každý ať si hraje/vyvíjí to, co ho baví. To že se někomu jedna z nich nelíbí přece neznamená, že je nutno vést křižácké tažení a tu druhou hanět nebo zakazovat. Beru to tak, že já nesnáším operu, ale to přece není důvod, abych ji kritizoval. Zejména když na ni sám nechodím (a nikdo mne nenutí), a zvlášť když je zřejmé, kolik lidí ji má rádo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
zez



Založen: 15. 12. 2008
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 13:52:10    Předmět: Sandboxové hry Odpovědět s citátem

Já bych zase mohl být šokován nesmiřitelnými názory dzejkob. Proč by každá hra musela mít příběh? Šachy ho také nemají a přesto je to skvělá hra. Proč by všechny hry měly být odpočinkové? Někdo místo relaxace naopak hledá výzvu - co třeba všichni ti křížovkáři a luštitelé sudoku? A sandboxové hry nezačaly Minecraftem, naopak jsou tu odpradávna a často to byly skvělé hity, na které lidé vzpomínají dodnes.

Sandboxové hry stanoví pravidla, podle jakých funguje svět, dají hráči nějaký cíl (nebo nechají hráče, aby si cíl stanovil sám) a pak už nechají na hráči, jak se v rámci pravidel k cíli dopracuje. Mezi skvělé sandboxové hry řadím Elite a GTA (to staré, ještě ve 2D). Také bych sem zařadil famózní Operaci Flashpoint (ale jen pozdější mise, kde má hráč vyšší hodnost a možnost velet).

Opakem sandboxových jsou lineární hry. Lineární hry mohou mít příběh, který hráč musí naplnit. Odchýlení od příběhu hra buď vůbec nedovolí, nebo trestá smrtí, reloadem a opakováním sekvence. Mezi skvělé lineární hry řadím Half Life. Všimněte si, že lineárním hrám nestačí stanovit pravidla, podle kterých funguje svět, ale krutě hráče omezují - např. v Half Life nikdy nešlo zabít toho chlapa s aktovkou (dřív, než se to hodilo do příběhu).

Oba styly mají své zastánce a odpůrce. Sandboxáři si užívají volnost a kreativitu, s jakou jim sandboxové hry umožnují hrát, zatímco linearisti se u sandboxových her nudí, protože nemají příběh a nemají nalinkované krátkodobé cíle. Naopak sandboxáři nemají rádi lineární hry, ne proto, že by nesnášeli příběh, ale proto, že je lineární hra nesmyslně omezuje. Znáte to snad všichni: trénovaný výsadkář speciálních sil není schopen přeskočit obrubník nebo přebrodit kaluž, protože tam je hranice koridoru...

Existují hry, které tyto dvě kategorie dokázaly spojit a vložit příběh do sandboxové hry. Pokud se to podaří, vzniká naprostý klenot (např. Jagged Alliance nebo Fallout).

Pak existují hry, které jsou lineární, ale využívají otevřené prostředí (např. Mafia nebo GTA III). Někdo tyto hry považuje za sandboxové, ale podle mne nejsou, protože neumožňují pokrok ve hře jinak než nalinkovaným způsobem. Přesněji: ve hře GTA byla možnost plnit mise, za splněné se získávaly peníze a po nahromadění určité sumy šlo postoupit do dalšího levelu. Jenže peníze šlo získávat mnoha dalšími způsoby a odtud pramenila volnost. GTA III a Mafia naproti tomu umožňují postoupit ve hře jen po systematickém plnění misí, a tedy lineárně.

Co jsem chtěl říct - ano, jsou tu dvě kategorie her, a obě si vydobyly své místo. Buďme za to rádi, každý ať si hraje/vyvíjí to, co ho baví. To že se někomu jedna z nich nelíbí přece neznamená, že je nutno vést křižácké tažení a tu druhou hanět nebo zakazovat. Beru to tak, že já nesnáším operu, ale to přece není důvod, abych ji kritizoval. Zejména když na ni sám nechodím (a nikdo mne nenutí), a zvlášť když je zřejmé, kolik lidí ji má rádo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
zez



Založen: 15. 12. 2008
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 14:02:00    Předmět: Odpovědět s citátem

Omlouvám se za zdvojený příspěvek. Když po kliknutí na [Odeslat] stránka minutu nereaguje, nijak nenaznačí že se odesílá, a tlačíto [Odeslat] zůstává enabled, tak si o ty duplicity přímo říkáte :) Však se koukněte na časy vložení těch příspěvků, že jsem byl trpělivý a dal jsem tomu skoro minutu :)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TeaTime



Založen: 17. 06. 2011
Příspěvky: 264

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 14:04:25    Předmět: Odpovědět s citátem

rezna napsal:
TeaTime napsal:
No já nevím, co si pamatuju já, tak Lego bylo mnohdy označováno v kontextu Merkuru jako degradace a zhloupnutí stavebnic.


tohle bude to "starnuti" a "nostalgie" co tu zminil ondrasej Wink - pocitam ze merkur byl taky solidni degradaci a hloupnuti vuci obycejne praci se drevem a kovem Wink


Přesně to jsem se tím snažil naznačit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
perry



Založen: 28. 07. 2009
Příspěvky: 879

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 14:18:19    Předmět: Odpovědět s citátem

Nějak nevím, v čem je LEGO degradace stavebnic.. staví se s tím lépe, než z Merkuru, ozubená kolečka na sebe pasují a díly mají vysokou životnost. Tuty obecné hlášky o degradaci něčeho jsou vždycky silný fail. To je prostě pokrok doby. Navíc současné stavebnice jsou vážně super Wink Cool

Jinak ad. SandBox hry. Minecraft naopak považuji za demenci doby, kdy LEGO nahradily virtuální kostky. Nice.. Rolling Eyes Nic moc jiného v tom nevidím. Jinak open světy mám dost rád, protože se tam dá vyblbnout. Nebaví mě příběh, fajn.. najde se něco jiného (výjimka byla Mafia 2, kde open svět stál za hovno). Třeba takový open svět v Just Cause překypoval zábavou, příběh byl pak ultimátně debilní a prakticky o ničem.
_________________
Perry.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
DespeRadoX



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 520

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 16:45:08    Předmět: Odpovědět s citátem

Ja nemam rad sandboxove hry, vzdy som zadrbany od piesku a ostatne deti mi kradnu formicky.
Odkedy som prisiel o kyblik hram sa uz len s vtakom (angry birds)
_________________
http://www.touchgames.eu/
http://playito.com
TW: @Despo100
Space Merchants Online ...zruseny, pracujem na mobilnej verzii space merchantu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 17:01:15    Předmět: Odpovědět s citátem

Spytihněv napsal:
Já také vyrostl na Legu a z představy, že moje děti budou místo Lega hrát Minecraft, šílím.

<ot>
1) Ale proč MÍSTO lega? (Doma máme 2 velké krabice součástek... prakticky každé vánoce i narozeniny něco přibude... teď jak má/měl Shell tu akci s autíčky za 20 litrů paliva, tak těch máme už 9 kousků Smile) Děti mají tablety, telefony, Xbox s Kinectem, ale současně i sportují (družina, kroužky), čtou (už se těším, až synovi pořídím Kindle a tam své oblíbené sci-fi autory, až na to bude mít věk), hrají na piano po tatínkovi apod. Wink
2) Kolik těch dětí máš, nebo jsou to zatím jen teoretické úvahy? Smile Nemyslím to zle, jen často vidím v různých diskuzích vyjadřovat se k tématu výchovy, podpory rodin apod. mladé, pro které je to ryze intelektuální cvičení. Praxe je pak trochu jiná a tam bych se diskuzi nebránil Wink
</ot>
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 17:06:39    Předmět: Odpovědět s citátem

VODA, McMagic: jak píšu v tom článku (a nevymyslel jsem si to Wink), definice sandboxu je trochu širší a pokrývá i open world hry, jako je třeba GTA (také velmi oblíbené u našich dětí, ale tam už je člověk musí hlídat, aby se chovali obezřetně a neměli pak morální dilema s tím, když přejedou nějakou šlapku.... SPOILER ALERT PRO POSILU: což prý už v GTA V nejde jak vyčetl Flash v Levelu nebo kde Wink)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
VODA



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1721
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 17:26:35    Předmět: Odpovědět s citátem

Mem napsal:
VODA, McMagic: jak píšu v tom článku (a nevymyslel jsem si to Wink), definice sandboxu je trochu širší a pokrývá i open world hry, jako je třeba GTA

Jasný, rozumím Ti. Jen jsem chtěl přispět svým názorem do mlýna...
Sám ale řadím např. GTA nebo TES (atp.) do OpenWorld her, ale rozhodně ne do sandboxu. Např. jako sandbox bych označil takový From Dust...přestože má v každém levelu pevně stanovený cíl, existuje miliarda (no tak miliarda úplně ne Very Happy ) možností, jak ho dosáhnout...
Myslím, že každá openworld hra nemusí být nutně sandbox. Stejně tak jako sandbox hra nemusí mít nutně otevřený svět.
_________________
Opravdovost se pojí s trýzní...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sonic



Založen: 19. 01. 2009
Příspěvky: 194

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 17:55:28    Předmět: Odpovědět s citátem

OT: Na chevě nevyrůstal nikdo? Sad
_________________
Programovat pod Windows je jako hrát hry na Macu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Spytihněv



Založen: 05. 04. 2011
Příspěvky: 544
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 18:00:05    Předmět: Odpovědět s citátem

Mem> děti jsou dvě, ale ještě malá na Lego, nereagoval jsem na tebe, jen že šílím z té představy, že by je reálné Lego nezajímalo na úkor Minecraftu, jelikož Lega mám plnou garáž.
Zatím mám jen vyzkoušené, že když malému zapnu BeamNG (což je zničující sandboxové deformování auta http://www.beamng.com/content/ ), jdou reálná autíčka stranou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2013, 20:30:51    Předmět: Odpovědět s citátem

Spytihněv: Jo, měl jsem u tebe dojem, že jsi děti zmiňoval, tak do garáže ještě dosypat Duplo Wink Taková zoo nebo obchod s potravinami nebo vláčky tam není moc co skládat a úspěch zaručen Smile
sonic: Merkur, Cheva nebo taky Seva atd. samozřejmě ano Wink Pro dnešní děti ale víc frčí Meccano s jednoduššími stavebnicemi (autíčka) nebo naopak robotické věci (jinak dívám se, že anglické Meccano pochází už z roku 1901, Merkur je až z roku 1925)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
]semo[



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1525
Bydliště: Telč

PříspěvekZaslal: 20. srpen 2013, 09:08:51    Předmět: Odpovědět s citátem

Mám menšího bráchu, ten si hraje hodně s Legem, ale pařil i Minecraft. Vůbec se to netlouklo. Aspoň myslím. (Z Dupla doporučuju vláček:-) ).
_________________
Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Spytihněv



Založen: 05. 04. 2011
Příspěvky: 544
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 20. srpen 2013, 10:08:34    Předmět: Odpovědět s citátem

Tak to jsou dobré zprávy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Game Design Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna