.[ ČeskéHry.cz ].
Herni ztvarneni psychiky a psychoterapie

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Inkubátor
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
vojtech



Založen: 01. 05. 2014
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 1. květen 2014, 16:43:05    Předmět: Herni ztvarneni psychiky a psychoterapie Odpovědět s citátem

Po par letech vahani bych si rad splnil sen o vytvoreni 'psychoterapeuticke' hry a nebo na nej definitivne rezignoval. Jsem herni analfabet a uvitam jakoukoli radu, spolupraci, moznost se ptat, az budu neco potrebovat, nebo cokoli jineho Smile

Co se tyce hry samotne chtel bych 'modelovat' 'pacienta' jako dynamicky system akumulaci (treba 'sebevedomi', 'stres'...) propojenych zpetnymi vazbami (viz treba * ). Jak akumulace, tak silu jejich vzajemnych vazeb by potom bylo mozne 'terapeuticky' ovlivnovat. 'Terapeut'-hrac by mel pred sebou zpocatku prazdny diagram, ktery by se postupne, jak by od klienta zjistoval informace, zaplnoval. Jeho ukolem by pak bylo odhalit strukturu 'pacientovy psychiky' a nastavit 'terapeutickymi zasahy' vhodne zpetne vazby, aby dosahl stabilni a funkcni rovnovahy.
Zcasti by se tak jednalo o tahovou simulacni hru, kde hrac udrzuje system v pozadovanem stavu (podobne jako treba u serie Democracy udrzuje ekonomiku nebo u leteckych simulaci letadlo ve vzduchu), zcasti o odhalovani 'pacientova' 'pribehu'.

Co se me tyce, pocitacove modelovani psychickych procesu me zaujalo v prvaku, kdyz jsem zacal studovat psychologii. Chvilku jsem studoval soubezne i informatiku, ale pak mi dosly penize a zacal jsem resit jine veci - nu, a pak jsem dostudoval bakalare, dostal se na slusnou skolu v Holansku, vydelal na ni - a koncept hry se mi s ubytkem starosti objevil zpatky v hlave Smile.

Jako herni analfabet si cely proces predstavuju tak, ze si napisu v Pythonu, s kterym jsem se kdysi zakladne ucil, malicky modylek bez grafiky a s nim pak zacnu resit, co dal.
Zatim jsem uvazoval tak, ze bych pak crowdsourcingem a podporou ze strany nejakeho casopisu vymenou za cosi jako 'serii clanku o tom, jak se stat hernim vyvojarem ze dne na den' ziskal trochu penez na nekoho, kdo se v takovych vecech vyzna a mohl bych to s nim cele konzultovat. Predpokladam, ze by se koncept libil par psychologum, kteri by konzultovali odborne veci. A s nimi dohromady vytvoril cely koncept. Nu, a zaroven bych sehnal nekoho, kdo by vytvoril GUI a dal z meho programu dohromady realnou hru (mate predstavu, kolik to tak muze znamenat prace nebo penez, prosim?).

Dik a hezky den Smile

Vojtech



* http://clexchange.org/ftp/documents/system-dynamics/SD2009-02SomeBasicConcepts.pdf
nebo cesky
http://www.math.muni.cz/~pospisil/FILES/DynSys_SysDyn.pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hunter



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 544

PříspěvekZaslal: 7. květen 2014, 21:45:53    Předmět: Odpovědět s citátem

Myšlenka je to poměrně zajímavá, ale popravdě - moc si nedokážu představit, jak by to mohlo fungovat, protože imho před tebou budou stát dvě cesty:

a) udělat to jako soubor statistik, stavů atd. - kde se celá hra, stejně jako všechny strategie smrskne do nějakého více či méně sofistikovaného systému kámen-nůžky-papír.

b) udělat to co nejvíc realisticky, ale pak podle mě narazíš na jeden ze základů herní mechaniky - že hráč by vždy měl mít možnost vyhrát. Protože v reálu to tak nefunguje. Každý terapeut nemá možnost vyléčit každého pacienta (a proto pacient může - či často musí měnit terapeuty).
Ve skutečnosti by to bylo hodně těžké, protože existuje X terapeutických metod, z nichž každá vyžaduje jinou sadu informací (KBT se bude třeba zajímat o pacientovy pocity a jeho vědomí, regresní terapie o jeho minulost, Gestalt o sebe-vědomí) ... bylo by ovšem jistě zajímavé vidět, jak se simuluje iracionalita a nevědomí člověka, psýché, ego a tak dále Smile
Něco, o čem se spekuluje, zda vůbec jde vyjádřit slovy či obrazem, vyjádřit kódem a algoritmem ...

Dát tomu GUI a grafický háv je už potom naprostá banalita.
_________________
Sharing is caring.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vojtech



Založen: 01. 05. 2014
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 7. květen 2014, 22:09:31    Předmět: psychosimulace Odpovědět s citátem

diky za komentar.

co znamena, ze je GUI banalita? ze se jedna o trivialni praci, nebo i ze by to nemelo byt extra na dlouho? (vpodstate me nejvic zajima, co by pro me coby neprogramatora znamenalo, kdyby se mi opravdu podarilo dat casem jadro dohromady a potreboval bych nekoho, kdo by z, rekneme, modelu v NetLogu nebo Pythonu udelal plnohodnotnou hru)

co se tyce fungovani, ano, predstavuju si to jako sofistikovany kamen-nuzky-papir. coz ale ruzny terapeuticky skoly nevylucuje, naopak bych mel ambice, aby si psychologii nepoznamenany hrac odnesl prave predstavu o tom, co to v praxi kbt nebo systemika je.
a nesouhlasim s tim, ze pacient principielne 'musi' stridat terapeuty, 'idealni terapeut' by mel pomoct kazdemu, stejne jako by 'idealni obvodak' diagnostikoval vzdycky spravne. ze se to nedeje, je vec druha, ale nemyslim, ze by to vyplyvalo z neceho jinyho nez konkretni chyby v konkretnim pripade.
hodne podobny problem ale vidim v tom, ze terapeut nema pristup k 'objektivnim' informacim - nicmene pokud by se hrac dozvidal nepravdy, nevim, podle ceho by se mohl orientovat, takze se mi v tomhle chce spis sklouznout k fikci klienta, u nehoz je zrejme, jak moc je 'sebevedomy' nebo 'depresivni'.




Hunter napsal:
Myšlenka je to poměrně zajímavá, ale popravdě - moc si nedokážu představit, jak by to mohlo fungovat, protože imho před tebou budou stát dvě cesty:

a) udělat to jako soubor statistik, stavů atd. - kde se celá hra, stejně jako všechny strategie smrskne do nějakého více či méně sofistikovaného systému kámen-nůžky-papír.

b) udělat to co nejvíc realisticky, ale pak podle mě narazíš na jeden ze základů herní mechaniky - že hráč by vždy měl mít možnost vyhrát. Protože v reálu to tak nefunguje. Každý terapeut nemá možnost vyléčit každého pacienta (a proto pacient může - či často musí měnit terapeuty).
Ve skutečnosti by to bylo hodně těžké, protože existuje X terapeutických metod, z nichž každá vyžaduje jinou sadu informací (KBT se bude třeba zajímat o pacientovy pocity a jeho vědomí, regresní terapie o jeho minulost, Gestalt o sebe-vědomí) ... bylo by ovšem jistě zajímavé vidět, jak se simuluje iracionalita a nevědomí člověka, psýché, ego a tak dále Smile
Něco, o čem se spekuluje, zda vůbec jde vyjádřit slovy či obrazem, vyjádřit kódem a algoritmem ...

Dát tomu GUI a grafický háv je už potom naprostá banalita.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
abuki



Založen: 31. 07. 2012
Příspěvky: 498
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 8. květen 2014, 08:46:42    Předmět: Odpovědět s citátem

Hunter předpokládám myslel, že oproti jádru celé hry - vymyšlení a vybalancování tak aby fungovala - bude převedení do hry samotné (vytvoření grafiky, ovládání apod.) už dost docela jednoduché.

Já bych řekl, že podle komplexnosti ovládání by to mohlo být několik málo týdnů, ale to fakt záleží a blbě se to odhaduje. Určitě to nebude komplet hotové za den a určitě by to nemuselo trvat mnoho měsíců.

V tomhle oboru se moc neorientuju, ale jestli budeš mít nějakej ten model, kterej bude pochopitelnej i pro laika, tak by mě to zajímalo.
_________________
Twitter @abukac
www.circusatos.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Hunter



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 544

PříspěvekZaslal: 8. květen 2014, 20:32:33    Předmět: Re: psychosimulace Odpovědět s citátem

vojtech napsal:
co znamena, ze je GUI banalita?

Že oproti zbytku hry - herním mechanismům, které musíš vymyslet, "databázi" symptomů, dialogů, možností vedení rozhovoru, které tam budeš muset nasypat, aby to fungovalo, je grafika a ovládání jen velmi malou a snadnou částí práce na takové hře.
A je dost nástrojů, které ti to - i jako "negrafikovi" nebo "neprogramátorovi" usnadní.

vojtech napsal:
co se tyce fungovani, ano, predstavuju si to jako sofistikovany kamen-nuzky-papir

To nevím, jestli splní to, co sis vytyčil v prvním příspěvku - že by takový koncept zaujal profesionální psychology.

vojtech napsal:
coz ale ruzny terapeuticky skoly nevylucuje, naopak bych mel ambice, aby si psychologii nepoznamenany hrac odnesl prave predstavu o tom, co to v praxi kbt nebo systemika je.

Samozřejmě, ale:
a) psychologií nepoznamenaný hráč to hrát nebude
b) to vyžaduje právě tu obrovskou databázi dat o každém virtuálním pacientovy.


vojtech napsal:
a nesouhlasim s tim, ze pacient principielne 'musi' stridat terapeuty, 'idealni terapeut' by mel pomoct kazdemu, stejne jako by 'idealni obvodak' diagnostikoval vzdycky spravne. ze se to nedeje, je vec druha, ale nemyslim, ze by to vyplyvalo z neceho jinyho nez konkretni chyby v konkretnim pripade.

No, nikdy jsem netvrdil, že _každý_ pacient _musí_ střídat terapeuty - obecně, někomu pomůže hned první, asi většině lidí. Někomu až třetí, přestože ti první dva žádnou objektivní chybu neudělali a jiným pacientům pomohli.
Pohybuješ se v rovině vědomí a nevědomí a mnoha iracionálních myšlenek pocitů, pacient musí mít k terapeutovi důvěru, a tu může terapeut "nezískat" jen díky tomu, že má "nesprávné" pohlaví nebo věk nebo tón hlasu ... nebo cokoliv, co nemůže ovlivnit.
Tohle vše se ti sice podaří ve hře odstínit (můžeš to ignorovat), ale když vynecháš proces budování důvěry, tak vlastně vynecháš třeba 3/4 práce terapeuta.

vojtech napsal:
hodne podobny problem ale vidim v tom, ze terapeut nema pristup k 'objektivnim' informacim

Ano, to máš pravdu, to je typický problém.
Klasická ukázka je zde: http://psychologie.cz/pribehy-ctenaru/nevidim-posun-v-terapii-pomoci-muze-ochota-otevrit-dulezita-temata/
V literatuře a filmu se tomu tuším říká "institut nespolehlivého vypravěče" - což je doménou spíš složitějších děl, ale pro psychoterapeuta denní chléb.


Pokud by to měl někdo hrát, tak předpokládám, že typická hráč bude právě typický čtenář webu jako je psychologie.cz (já to čtu rád Smile ), tj. člověk, který se o populárně-naučnou formu psychologie zajímá.
Zkus přemýšlet, co by ten chtěl vědět, poznat nebo zažít.
_________________
Sharing is caring.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vojtech



Založen: 01. 05. 2014
Příspěvky: 3

PříspěvekZaslal: 9. květen 2014, 15:58:34    Předmět: Re: psychosimulace Odpovědět s citátem

ad GUI - ano, tohle chapu. rozdil je pro me v tom, ze zatimco vytvareni konceptu je vec, ktere se rad venuju po veceri misto cteni psychologie.cz Smile , tak GUI uz chapu jako 'praci', kde se mi nechce jit metodou pokusu a omylu a travit tim produktivni cas.

psychologii nepoznamenanym hracem nemyslim nekoho, kdo si nemohl precist par popularizacnich clanku, spis nekoho, kdo nema nejaky ucelenejsi prehled - pokud bych to mohl prirovnat k politickym/ekonomickym simulatorum, myslim, ze jsou zajimave i pro lidi, kteri se politologii ani ekonomii nevenujou. (primarne jsem spis videl smysl v tom, ze clovek, kterej terapii potencialne zvazuje, pozna rozdilny pristupy, a bude si moct relativne informovane vybrat, co mu sedi. i to, ze spousta terapeutickych postupu a postrehu muze byt zajimava i v ramci soukromyho osobniho rozvoje a tak... ale to jsou dost velky plany, vim:) )--- samozrejme ano, predpokladem je, ze to pro ctenare psy.cz bude zajimave. a pokud ne, muzu se jit vycpat Smile

(a ne, nesouhlasim s tim, ze terapeut muze nemit duveru vyhradne kvuli tonu hlasu nebo pohlavi: ziskat duveru je jeho prace, pokud to nedokazal, je to chyba...ale to je asi jedno Smile )

kazdopadne za kritiku diky, je samozrejme podnetna Smile --- nevim, jestli a jak moc te to zajima, ale kdyz uz to diskutujem, chtelo by se ti si o tom popovidat nekde u piva?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ladis



Založen: 18. 09. 2007
Příspěvky: 1483
Bydliště: u Prahy

PříspěvekZaslal: 9. květen 2014, 19:00:57    Předmět: Re: psychosimulace Odpovědět s citátem

vojtech napsal:
ziskat duveru je jeho prace, pokud to nedokazal, je to chyba

I v ostatních oborech se setkáš s tím, že ne všichni zvládnou všechno. Pak to v rámci týmu převezme někdo jiný, nebo klient musí jinam.
_________________
Award-winning game developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Goblin



Založen: 10. 05. 2014
Příspěvky: 23

PříspěvekZaslal: 19. květen 2014, 09:13:05    Předmět: Žánr? Odpovědět s citátem

Má to být nějaký clinic tycoon, nebo hardcore rpg? Very Happy Napadá mě, že pacientovy potíže by mohly mít podobu procedurálně generovaného dungeonu, a každý přímý zásah proti "monstrům" by byl určitou zátěží pro jeho osobnostní integritu...

Každopádně, dobře udělaná simulace by musela pacientovy hodnoty do poslední chvíle tajit. Což neshledávám příliš zábavným. Lepší by podle mě byl propracovaný otevřený RPG model, ve kterém by hráč chápal rizika každého zásahu a mohl je zhodnotit za pochodu...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Inkubátor Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna