.[ ČeskéHry.cz ].
Startovač.cz - CaZaBa (CAD Za Babku)
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Ostatní
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Ladis



Založen: 18. 09. 2007
Příspěvky: 1537
Bydliště: u Prahy

PříspěvekZaslal: 24. červenec 2014, 11:55:22    Předmět: Odpovědět s citátem

]semo[ napsal:
Nezalomil jsi to moc brzo, staříku?Very Happy Ukaž nějaký takový "prográmek" z mládí. Docela ti nevěřím.

Na škole, jako většina nadšenců do programování, jak jinak. Ještě před rokem fungoval link WWW pod mými příspěvky, ale Řezňa to už smazal (za 10 let nezměnil ani jednou heslo na FTP, a pak se divil, že mu tam lezou viry - ale já to beru, že pro tuhle komunitu to dělaj zadarmo, což vysvětluje třeba tento non-Unicode "otazníčkový" phpBB z roku 2005).

EDIT: Mluvím o programech na střední škole, což už je u mě hodně dávno. Šlo o 2 jednoduché programy, jeden uměl umisťovat do scény různá 3D tělesa (s měnitelnými parametry), o prořezání se postaral z-buffer, a druhý zobrazil 3D graf funkce o 2 neznámých (něco jako tohle), který si moh přiblížit a rotovat. Zajímavostí je, že první verze toho 3D modeláře byla už někdy v roce 1997, udělaná v Borland Pascal 7.0 pro Windows 3.1* jako 16bit appka (takže softwarový renderer kreslil do 64kB "tiles") a nová verze v Delphi+OpenGL uměla načítat formát souborů z té první Cool. Na VŠ už jsem dělal jen hry, už tehdy jsem prozíravě vytušil, co si v tomto vlákně může nyní přečíst Muchomurka. Těch her jsem několik i dokončil a napsal programátorský seriál o vytvoření jedné z nich (přímo tady na fóru mi jeden člověk pak poděkoval, že se to z toho naučil a mohl tak vytvořit svou hru).

*Po začátcích v QBasicu podle prográmků v Ábíčku jsem se vrhl na programování v dosovském a windowsovském (Win 3.x) Pascalu, protože jsem našel po tátovi krabici s legálním koupeným Borland Pascal 7 pro DOS a Win 3.x. Hodně jsem toho o programování načetl právě z do češtiny přeložencýh přiložených knížek od Borlandu. A v programování hodně pomohla do češtiny přeložená okamžitá nápověda k funkcím Pascalu (dosovský a windowskovský) a dokonce i k funkcím WinAPI 16bit (!) (bylo ještě před Delphi 1, přeložil místní distributor - bylo na doplňujících disketách). Tehdy jsem totiž ještě anglicky neuměl.
_________________
Award-winning game developer


Naposledy upravil Ladis dne 24. červenec 2014, 13:03:15, celkově upraveno 2 krát
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mar



Založen: 16. 06. 2012
Příspěvky: 610

PříspěvekZaslal: 24. červenec 2014, 12:13:09    Předmět: Re: Startovač.cz - CaZaBa (CAD Za Babku) Odpovědět s citátem

Pěkné a odvážné, docela frajeřina.
Já bych asi do něčeho takového nešel.
Catmull-Clark je jednoduchý, zajímalo by mě něco víc o kostech a animaci. Podporuješ IK? Pokud ano, jaký algoritmus používáš? CCD?
Ad UV, co automatický unwrap? A umí to vertex painting?
A co automatická redukce počtu vrcholů (decimate v Blenderu)? Kdysi jsem implementoval Melaxův polychop a fungovalo to celkem dobře.
Co se týká modelování statických objektů, umí to i CSG?
Jinak držím palce, poslední dvě otázky nejsou až tak podstatné, čistě ze zvědavosti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radis



Založen: 29. 03. 2014
Příspěvky: 235

PříspěvekZaslal: 24. červenec 2014, 12:23:21    Předmět: Odpovědět s citátem

Je videt, ze je v tom hrozne moc prace.

Ale s takovouto cenovou politikou neprodas ani jednu licenci.
Profesionalove do toho nepujdou, protoze ti pouzivaji profesionalni nastroje.
A amateri si zase nebudou kupovat soft za 10k, kdyz existuje tolik alternativ zadarmo.

Cena za tohle by mela byt radove v desitkach dolaru.

Pral bych ti, aby se ti ty dva roky prace zaplatily, ale vzhledem ke konkurenci to nevidim moc realne.

Mozna by nebyl spatny napad dat to na Kickstarter, zkusit vybrat par tisic dolaru a pak to open-sourcnout. To je IMHO nejlepsi sance, jak z toho dostat aspon nejake penize.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 24. červenec 2014, 13:47:48    Předmět: Odpovědět s citátem

]semo[ napsal:
Muchomurka napsal:

Hunter
Sketchup znám a srovnávat ho s mým programem, když sketchup neumí ani animovat, ani renderovat videa a všechno dělá jen pomocí CSG, tak je to dost krátkozraké.

Tak to souhlasím. Sketchup je největší peklo. Pomalej, hnusnej, blbě se ovládá a občas snad i spadne. Brácha je zahradní architekt a dělá ve sketchupu základy vizualizací (pak to dokresluje ve Photoshopu).

Taky jsem v tom příbuzným dělal návrh zimní zahrady a za ty ztracené nervy a čas jsem se mohl 3x naučit dělat s Blenderem (ne, kecám, ten má taky hrozné ovládání Wink)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
JC



Založen: 06. 10. 2007
Příspěvky: 137

PříspěvekZaslal: 24. červenec 2014, 21:39:35    Předmět: Odpovědět s citátem

Ve Sketchupu jsem dělal byt a pár průmyslových výrobků a úplně v pohodě. Modelování v něm je snadné a rychlé hlavně díky pomocným osám atd. což bohužel v 3DS Max a podobných programech není (nebo se pletu?). Sketchup určitě svou cílovku má, ale je fakt, že některý věci tam jsou až moc specifický a absence renderu apod. zamrzí.

Co se týče tohoto projektu nápad je fajn, ale jinak.. prezentace je ošklivá. Program vypadá hrozně neergonomicky a snad ani nesplňuje slibovaný základ - jednoduchost, rychlost, přístupnost. Cena je irelevantní, tohle je neprodejné.

A sousto to je pořádný Smile Co zkusit utilitky v duchu Texturepacker, Spine atd. ? Na tom by se opravdu dalo něco vydělat v relativně krátkém čase.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Muchomurka



Založen: 03. 03. 2014
Příspěvky: 25

PříspěvekZaslal: 25. červenec 2014, 10:09:15    Předmět: Odpovědět s citátem

Dobré dopoledne všem a děkuji za další, nyní i některé pozitivnější, komentáře Smile

Teď odpovím hlavně na technickou část:
Crowdfunding - ano, i mě je jasné, že grafiku nedělá každý druhý Čech a CF je hlavně o tom nadšení davů, ale je to prostě možnost, kterou chci vyzkoušet i přes všechny překážky, které byly zmíněny a jsou mi dobře známy.

Collada - když je hned v úvodu uvedena poznámka "pouze export" jen u formátu DirectX .x, tak jasně, že Colladu i Wavefront CaZaBa umí importovat i exportovat. OBJ jsem zkoušela na Blenderu, jeden můj kamarád ho otevíral v Open Scene Graph (systém pro simulace) a další kamarád v nějakém softu pro 3D tiskárnu - to je právě ta kytka, která je vidět v jednom videu. Colladu jsem taky zkoušela v Blenderu a v enginu ShiVa. Oba SW Colladu uloženou v mém programu umí otevřít a naopak Colladu uloženou v Blenderu otevírá CaZaBa.

Jinak souhlasím, že Collada sama je velmi špatný formát. Jeho zápis je natolik volný a místy zbytečně složitý, že při psaní importu se jen těžko dá chytat nějakých pevných bodů, podle kterých z něj načítat data a dokonce ani podle jeho 378stránkového manuálu není možné import napsat úplně správně, protože tam stejně není popsáno všechno. Takže vůbec se nedivím, pokud někde Collada z jednoho programu XY jde otevřít a jinde ne.

Zrovna kosti jsou v CaZaBa udělány takovým zjednodušeným jednocestným způsobem. Jde v podstatě o 3D model, podle kterého se deformuje zpracovávaný model, tzn. nejde tam úplně přesně vracet provedené transformace, pokud se nedodrží jejich opačné pořadí. Pro každý klíčový snímek je lepší si zkopírovat master upravovaného modelu a kostmi ho nadeformovat znovu jak je potřeba.

Vertex painting - nejsem si jistá, jestli tím není rozuměno vertex texturing, ale je to vidět přímo v promo videu v záběru, kde se odkrývá černobílý nápis CaZaBa. V CaZaBa může mít každý model přiřazeny až 4 materiály, které jde při zapnutí vertex texturingu různě překrývat a "kreslit" na model oprýskanou omítku, písečnou cestu v trávě a další podobné věci. To je ostatně v CaZaBa podporováno i ve funkci parametrického generování a úpravy terénu, kde si jde navolit podle výšky nebo sklonu terénu jaký materiál tam bude (holá skála, tráva, zasněžené vrcholky, atd.).

Redukce počtu vrcholů není.

CSG je, ale zatím jen v beta verzi. Hodně záleží na konkrétních tvarech a jejich vzájemné incidenci.

Jinak ano, námahy a práce na tom projektu bylo opravdu hodně. Doslova denně od rána do večera Smile Jen bych podotkla, že ten program ještě je ve vývoji a třeba i když jsem si tehdy na začátku udělala jakýsi asi 40tibodový seznam věcí, které bych tam chtěla mít, tak to za pochodu dopadalo i tak, že jsem při zpracování některého bodu zjistila, kolik vychytávek navíc by tam šlo jednoduše udělat a třeba z jednoho nástroje jsem pak udělala další dva a podobně. Třeba zrovna včera mi kamarád ukazoval video z jedné utility, což mně inspirovalo k myšlence na další funkci, takže ještě tam může pár zajímavých věcí přibýt. Uvidíme.

No a k ceně. Vidím dost reakcí na to, že je to nastřeleno vysoko. Je to k uvážení, ale na druhou stranu, určitě to nebude open source, protože k open source věcem obecně jsem dost nedůvěřivá a ani to nedám zadarmo. Jistě, ten program má být levný a hodně příspěvků se zatím dívalo spíš jen dolů, co je zadarmo nebo za pár dolarů. Podívejme se, ale i směrem nahoru jaké sumy je nutno zaplatit za ty programy, které asi používáte častěji a tolik já za cazabu určitě nikdy chtít nebudu.

Nechám si cenovou politiku přes víkend projít hlavou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lemplik



Založen: 11. 02. 2013
Příspěvky: 109

PříspěvekZaslal: 26. červenec 2014, 08:35:25    Předmět: Odpovědět s citátem

Zdravím,

ten název není zavádějící, je úplně mimo. CADy jsou v podstatě softy, které nahrazují rýsovací prkno. (dělám konstruktéra, takže CADy používám denně)

A za modelář je ta cena úplně mimo :
blender - výborný modelář, renderer, animace, efekty, spousta tutoriálů a zadarmo
silo 2 - výborný modelář za 80 EUR
LightWave - ten neznám, ale taky velmi vybavený nástroj. Momentálně 23.000,-
MODO - naprosto úžasný soft (modelování, nejrychlejší rendering výborné kvality, supr animační nástroje, sculpting, texture painting, atd.) za cca 30.000,- ( + o vánocích bývají 30-40% slevy).

Pak je tu ještě maya LT za tuším 800 dolarů. evropskou cenu neznám

Projděte si, co vše dovedou tyto softy a pak se znovu zamyslete nad cenou. Na trhu není jen max a maya.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Hunter



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 544

PříspěvekZaslal: 26. červenec 2014, 09:06:07    Předmět: Odpovědět s citátem

Maya LT teď má dokonce předplatný model (ostatně jako i Adobe a další), za nějakých 30 Euro měsíčně - což je pro nezávislé vývojáře možná úplně nejlepší.

Třeba potřebují modelovat jen pár měsíců v roce, nemají velký jednorázový výdaj (což je problém), mají pořád k dispozici nejnovější verzi SW ...
Hodně lidí tento model zatracuje, ale já myslím, že když se cena rozumně nastaví (třeba jako 1/24-36 ceny krabice SW) je to výborný model placení - hlavně u SW, kde stejně každý 1-2 roky vychází major verze, na kterou je nutné přejít (např. kvůli zákazníkům požadujícím výstupy v jejich verzi)


Já si vážím toho, co Mochomurka udělala - to dokáže málokdo, ale popravdě, svět rozhodně nepotřebuje další modelovací software pro herní vývojáře.
Sama jsi napsala, že existují problémy při přenosu souborů. Proto se celý svět těch programů snaží používat co nejmíň. Už teď se jich v herním byznysu používá tak 5=6 a to je zbytečně moc a často to dělá jen problémy. Nikdo nechce do "industry standard" zatahovat další a problémy násobit.
No a pokud se do toho výběru chceš dostat, musíš mít něco, co nemá nikdo jiný.
Jak se tam vetřelo Modo a Silo? Tím že se chlubili geniálním UI, testovaným tisíci hodin UX testů v protikladu ke starým těžkopádným pomalým balíkům (max, Maya).
Jak se tam dostal zBrush? Tak že přinesl sculpting - něco, co tehdy neměl nikdo jiný na světě. Jak se do povědomí dostal 3D Coat (to je taky takový "one man show" SW)? Tak, že jako jediný běžně dostupný na světě umí modelovat ve voxelech.
Pak jsou dorbné programy - Mari umí špičkově texturovat, Topogun uměl retopologizaci high-poly modelů (ale to dnes už umí také každý).
A co máš ty? Co tvůj software umí jako jediný? Nebo nejlíp?


Edit: nejde mi do fóra vložit znak "Euro" - změní se při odeslání na otázník.
Test: ?

Edit2: pokud bys chtěla další tip pro volné místo na trhu - chybí (nebo já neznám) program, který by uměl dobře načíst optický scan (STL) a kvalitně a rychle ho opravit/přemodelovat.
Samozřejmě takové SW existují, jsou VELMI drahé, nebo to mají jen jako vedlejší činnost. A přitom, třeba v průmyslu by to designérům dost pomohlo. Se scanem se totiž hrozně špatně pracuje, když v něm chcete udělat v PC jen nějaké drobné úpravy.

Edit3: Co musí umět SW, který má pracovat se scanem? Musí umět scan rozdělit, spojit, zobrazit highlighty. Musí umět vyříznout do geometrie díru a musí umět existující díru vyplnit (ale ne nějakým náhodným polygonem, nýbrž plochou, která respektuje normály - highlighty a polyflow zbytku modelu). Musím umět lokálně mesh redukovat a smoothovat, musí umět udělat scan symetrický, i když zdroj není (to zní banálně, ale je to velmi specifická problematika). Musí umět ručně se scanem manipulovat - třeba "nakreslit" spáru na zdrojová data, či s ním nějak manipulovat (ideálně soft-move transformace). Měl by umět přiřadit materiály a nějaký základní render.

Troufnu si říct, že udělat takový SW, stabilní a robustní, tak ti za něj designérská studia, nebo dokonce i (velmi bohaté) automobilky "utrhají ruce". A tím, jak se optický 3D scanning i 3D tisk zlevňuje, bude takový SW čím dál potřebnější a žádanější.


Bože, já bych toho uměl tolik udělat, kdybych uměl programovat Very Happy
_________________
Sharing is caring.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Muchomurka



Založen: 03. 03. 2014
Příspěvky: 25

PříspěvekZaslal: 28. červenec 2014, 10:15:51    Předmět: Odpovědět s citátem

Neznám všechny programy (a neznám jen mayu a max...), tak jsem přidala do úvodního příspěvku popis funkcí, které momentálně v programu jsou. Sami se koukněte jestli tam najdete něco výhodného nebo ne. Ale jak jsem určitě zmiňovala, ta hlavní výhoda má být v nízké ceně a funkcemi dostačovat na to, co je potřeba pro práci.

Ohledně otázky CAD - na začátku byla i určitá úvaha, že by CaZaBa měla tiskový výstup, 2D rozhraní pro tvorbu kótování a popisu technického výkresu. Mým záměrem je teď ale, aby to umělo modelovat a renderovat a jen s tou modelovací částí bylo tolik práce, že myšlenku na technické výkresy jsem prozatím uklidila.

Hunter
To o té špatné přenositelnosti formátů patřilo hlavně colladě. Co jsem s ním měla při psaní importu tu čest, tak je to opravdu značně chaotický formát, ale to nemusí platit pro všechny. Naopak OBJ mi přijde jako velmi pohodlný a pro sdílení statických modelů naprosto vyhovující.

Jinak formát STL mi byl nabídnut jako jedna z možností rozšíření, stejně tak další, ale to je ve stádiu úvah a příprav.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
]semo[



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1526
Bydliště: Telč

PříspěvekZaslal: 28. červenec 2014, 10:39:55    Předmět: Odpovědět s citátem

Ještě trochu k těm formátům: S Colladou jsem si taky hodně užil, mám na to svůj importer. Myslím, že je docela dobrý, ale v okamžiku, kdy tam nejsou uložený trojúhelníky, tak končím. Všichni tady na fóru sice vědí, že jsem veliký zastánce přístupu "napsat si všechno sám", ale zrovna v tomhle případě neni špatný zapouzdřit nějakou cizí knihovnu na import některých souborů. Já použil Autodesk FBX SDK a načítám FBXka. Ale špatně se netváří ani Assimp.

Ohledně STL: tam neni co řešit, za 15 minut je to napsaný. Horší ale je, že se v tomhle formátu předávají data s milionama trojúhelníků a to holt musí tvůj soft umět zkousnout. Už jen ten detail, že vertexy jsou bez normál a nejsou zweldovaný.
_________________
Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Muchomurka



Založen: 03. 03. 2014
Příspěvky: 25

PříspěvekZaslal: 8. srpen 2014, 13:01:28    Předmět: Odpovědět s citátem

Po delší odmlce jedna zpráva:

Byly reorganizovány odměny v kampani. Jednak s cílem udělat malý vstřícný krůček ohlasům na cenu a jednak jelikož za celou dobu diskuse nikdo ani nehlesl po renderu, který je vlastně předmětem té kamapně, tak je nově možnost investovat do samotné modelovací verze bez renderu za ještě nižší částku.

https://www.startovac.cz/projekty/cazaba-cad-za-babku/

Hezký den.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Muchomurka



Založen: 03. 03. 2014
Příspěvky: 25

PříspěvekZaslal: 14. srpen 2014, 14:06:57    Předmět: Odpovědět s citátem

Polovina za námi a polovina před námi!

Crowdfunding pro CaZaBa má za sebou první měsíc a stále uvítá všechny přispěvovatele. Ještě 30 dní je možné cazabu podpořit v úspěšném dokončení jejího renderu. Wink

https://www.startovac.cz/projekty/cazaba-cad-za-babku/

Hezký den.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
yuri86



Založen: 27. 09. 2010
Příspěvky: 102

PříspěvekZaslal: 14. srpen 2014, 17:33:09    Předmět: Odpovědět s citátem

Gratuluju a smekám, že jsi něco takového zvládla sama.

Nechci být škarohlíd, ale v ČR asi nebude dostatečná komunita pro podporu, možná bych to zkusil orientovat třeba směrem ke hrám, propojení s nějakým engine...
_________________
www.NOXGAMES.com and www.NOXPLAY.com
www.PuppetSoccer.com - nejzábavnější MS ve fotbale
https://www.facebook.com/noxgames
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Muchomurka



Založen: 03. 03. 2014
Příspěvky: 25

PříspěvekZaslal: 18. srpen 2014, 20:25:29    Předmět: Odpovědět s citátem

yuri86
Díky. S tou komunitou je pravda, že v Čechách je to hodně specifické. Jinak program je na modelování i do her. A ohledně enginu to máš na mysli jak? Sdružit cazabu s nějakým existujícím enginem, aby z toho byl jeden programový balík? Taky možnost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mem



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1959
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 19. srpen 2014, 17:40:09    Předmět: Odpovědět s citátem

Specifické je to i na Moravě a ve Slezsku, to bych si zase nedělal iluze...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Ostatní Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Strana 2 z 5

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna