.[ ČeskéHry.cz ].
Programování her - náročnost
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Obecné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 21. duben 2018, 11:08:27    Předmět: Programování her - náročnost Odpovědět s citátem

Ahoj.

Pracuji jako programátor v jedné společnosti na Olomoucku, vytváříme weby, eshopy, apička. To jen tak na začátek, aby bylo jasné, že nejsem nějaký neprogramátor Smile .

Hry od malička miluji, jsem velký fanda hlavně Indie her, které jsou dělané v malém počtu lidí a s láskou ke hrám. Docela by mě zajímalo jak je takové programování her náročné? Třeba u webu je zapotřebí umět asi 5 jazyků, aby se ten web nějak základně choval s tím že každé studio má pak své vlastní technologie, které se pak musí člověk naučit ještě. To ani nemluvím o nastavení vývojových prostředí, které se nastavuje dle projektu.

Ptám se na to i z pohledu takového, že herních studii není moc a práce je spíš málo než dost. Proto spousta lidí pracuje na hře jako hobby po večerech a přes den pracují pro nějakou společnost.

Je mi jasné že programování webů a her je podobné, ale třeba u webu máme jen 2d plochu a nic více. Neřešíme žádné fyzikální modely, ani délky, či renderování krajiny.

Zajímalo by mě, kdybych se rozhodl dnes dělat hry řekněme třeba plošinovky, co vše bych se měl naučit? Jaké pak mohu mít v Česku uplatnění na trhu práce? Zajímá mě to z pohledu hlavně programátorského?


Moc děkuji Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
abuki



Založen: 31. 07. 2012
Příspěvky: 475
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 21. duben 2018, 15:39:09    Předmět: Odpovědět s citátem

Mno tak dělání her je určitě těžší než dělání webů. Já jsem dělal nějakej web tak naposledy před 6 lety a je mi jasný, že se to posunulo, ale stejně. V zásadě můžeme říct, že ta výsledná forma je +/- stejná. U her je ale v podstatě každá hra unikát (pokud neděláš 100. kopírku něčeho dávno udělanýho).

I když už si třeba pár her udělal tak stejně s novým projektem narazíš na nové problémy takže dost důležitá schopnost je učit se a přizpůsobovat se novým technologiím atp.

Jinak co se týče uplatnění tak tedy nevím, ale já mám pocit přesně opačný. Neustále od někoho slyším, že je problém najít schopné programátory a do herní sféry se nikdo moc nežene když v jiných oborech má větší peníze a větší klid. Velká studia nabírají programátory v podstatě pořád a ta menší vlastně taky docela často, i zde na fóru se to hemží inzeráty.
_________________
Twitter @abukac
www.circusatos.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 21. duben 2018, 16:03:12    Předmět: re Odpovědět s citátem

U webů je to skoro stejné, také se hledají dobří programátoři. Ono jde o to co chce firma. Na weby které se dělají na wordpresu programátora skoro nepotřebují. Pokud dělají eshopy tak tam už nějaké zkušenosti jsou třeba.

Objektový návrhy vetšinou nějakou dobu také trvají... Strašně moc jazyků musím umět abych si našel práci, nebo abych začal vůbec dělat weby. Začalo to u HTML/CSS pak javascript a teď php, to se pak zase rozděluje na další frameworky. Zjišťuji jak moc ty weby jsou složité. Nikde mi neřekli co vše se musím naučit. Všude naučte se php a to vám bude stačit. Pak přijde UX designer a ten řekne že to tlačítko se musí po kliku schovat, ale to už neuděláte PHP kem, takže další jazyk se musím naučit.

Já si tedy nestěžuji, spíš mi jde o to, pochopit vůbec to programování her. Jestli to má cenu se učit nebo ne.

Co se mi třeba líbí je, že jak říkáš, žádná hra není stejná. Kdežto u webů je to skoro co web to stejná práce. Řekněme že 80% webu je stejných a pak záleží na projektu. Proto se mi třeba nejvíc líbí startupy, kde je nějaká možnost seberealizace.

Sice tady na to nadávám v uvozovkách, ale programování mě baví a i přes to rád ťukám do klávesnice a vymýšlím zase nový kod, ačkoli je stejný jak na předešlem webu, tak ho udělám jinak, nebo dokonaleji zase.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
abuki



Založen: 31. 07. 2012
Příspěvky: 475
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 21. duben 2018, 22:00:03    Předmět: Odpovědět s citátem

"Jeslit to má cenu" - ono jestli to vnímáš nějak pragmaticky, tak myslím že nemá Smile To je prostě věc, kterou začneš dělat protože tě baví, vidíš v tom nějaký smysl a chceš se tomu věnovat bez ohledu na nějakou "výhodnost", protože objektivní výhodnosti v tom podle mě moc nenajdeš.
_________________
Twitter @abukac
www.circusatos.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 21. duben 2018, 22:34:09    Předmět: re Odpovědět s citátem

Tak větší lásku mám ke hrám jak k webům co budu povídat. Já třeba mám rodinu a přece jenom webdeveloper je žádaný, ale když vidím kolik úsilí dávám někomu druhému, který si to ani kolikrát nezaslouží.... Lepší vynaložit úsilí s lidmi co mají trošku společný cíl a věří tomu.

Osobně dělám vlastní startup a taky v tom moc výhodností nevidím, kreativita žádná Very Happy Vše už je vymyšlené. Když vidím jakým tempem se weby dělají a jak často přijde na svět nová technologie, tak si nedokážu představit, že bych za 10 let dělal stále weby.

Kdybych začínal a neměl rodinu, tak neřeším nic a jdu dělat hry, ale teď když mám stabilní práci je to pro mě trošku "matoucí".

Fakt bych si přál dělat hry....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Rampage



Založen: 30. 08. 2012
Příspěvky: 22

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 11:42:08    Předmět: Odpovědět s citátem

Nikdo ti nebrani, aby ses zacal po vecerech ucit delat hry. Ja to mel podobny jako ty, taky me vadilo, ze se clovek musi naucit css,js,php,hml,sql a to nejaky obstojnym levelu, aby o tebe meli firmu vubec zajem. Na pracaku jsem mel moznost se ucit 6 jazyku + nejakej framework nebo se naucit C#. No weby bych uz nesel delat ani omylem, je to tezka nuda lepit ty stranky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 12:01:10    Předmět: Odpovědět s citátem

tak ono toho asi bude taky vícero na naučení že jo, ale přijde mi to fakt ujetý ty weby. Jako skrze práci ok to mi asi tolik nevadí, dostanu za to plat a ještě mě to dá se říct baví, ale pokud daná firma pak chce nové technologie tak se to musím naučit. Nejsi první kdo mi stejný názor říká. Teď mám základ, který se hodí všude. Právě po večerech se učím čistě c# a do toho ještě nějaké svoje projekty, takže to jde pomalu ale jistě.

Chce si to asi najít správné lidi kolem sebe, na to zatím nemám moc štěstí.... Sad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
]semo[



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1382
Bydliště: Telč

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 13:02:00    Předmět: Odpovědět s citátem

Je mi jasný, že se na mě snese vlna kritiky, ale dám si to ;-).

Přijde mi, že to bude s hrama opravdu dost podobný jako s webama. Googlíš a hledáš všelijaký komponenty a posléze workaroundy, aby ty komponenty fungovaly :-). Programování 0.00nic. Potřebuješ udělat ve hře skákání? Stáhneš si balíček "hopsa hejsa". Potřebuješ udělat střílení, stáhneš "cool shoting 2.0". Pak budeš pravděpodobně googlit, proč panáček skáče málo vysoko a střely lítají málo deleko...časem najdeš na Unity3D fóru post od místního guru, že máš špatně jednotky.

To je extrém. Taky to tak být nemusí :-). Podle mě, bys jako herní programátor měl znát tohle (i pro tu plošinovku):

- nějaký základy lineární algebry a geometrie(vektory, matice, lajny, roviny)
- fyziku-mechaniku střední školy
Dále: hra alá plošinovka má větišnou trochu jinou konstrukci, než web. Je tam většinou: nekonečná smyčka, nespojitý čas, různé herní "stavy" (stavový automat)...
_________________
Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 13:24:45    Předmět: Odpovědět s citátem

řeknu to tak, když mě něco baví tak jsem schopný se to naučit. Většinu jsem se učil, sice jsem nedodělal školu na to žádnou, ale vím zhruba odkud vítr fouká. Když jsem byl na střední tak jsem nechápal proměnné a další "chujovinky" a ted s tím dělám. Když to vykládám klukům co matematiku dělali o level lépe jak já tak jen kroutí hlavu, že ty a programátor?

Nikdy jsem nedal na někoho druhého. Chci jen dělat něco co mě bude ještě víc baviti než weby a nemusel bych se učit milion dalších jazyků, protože v tom začínám mít fakt guláš.

Nikdo ani neříká že za rok budu dělat hry. Tohle je prostě několikaletý proces. Hlavní je aby to bavilo.

Tak jak jsem psal nahoře, web je easy, pak je další level a to jsou různé eshopy. Práce jak hrom. Ale dá se to naučit, jen člověk nesmí být lenoch.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
]semo[



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1382
Bydliště: Telč

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 14:17:35    Předmět: Odpovědět s citátem

Tak to je fajn přístup. Zkus si něco malýho naprogramovat - ať už při práci po chvilkách, nebo večer. Uvidíš, jak tě to bude bavit. Určitě se vyhni přehnanýmu googlení. Radši přemýšlet, kreslit a hledat až konkrétní věci. Co do matematiky - střední škola by měla na plošinovku stačit.

Pokud jde o pochopení principů, klidně bych doporučil C# a vykreslovat jednoduchý obrázky na form ve WinForms projektu (s DoubleBufferem to nebliká). Jinak se dneska všeobecně doporučuje Unity3D a sjíždět tutoriály. Taky to lze, jen to asi nebude taková zábava :-).

Jestli se do toho dáš, tak se klidně ptej, tady je ještě pár lidí, co ti určitě rádi odpoví.
_________________
Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 15:39:11    Předmět: Odpovědět s citátem

co budu teď zkoušet, tak základní program v c#, něco většiho asi až pak. Potom se vrhnu na unity. Mám koupený nějaké kurzy na unity, takže se kouknu na to nejdříve. Spíš se mi jedná o tu programátorkou část.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
]semo[



Založen: 29. 07. 2007
Příspěvky: 1382
Bydliště: Telč

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 15:53:30    Předmět: Odpovědět s citátem

Programátorská část: jak sem psal, vektory, matice, stavový automaty, algoritmy, ...ale je fajn třeba taky pravděpodobnost a podobný věci.
Ono je to v .NET a Unity všechno celkem hodně připravený, včetně tý matematiky. Ale i tak se hodí vědět, co to znamená násobit mezi sebou transformace, co je to lokální souřadný systém, co je to dot product, cross product...kdy to či ono použít. Dál bys měl vědět, co ti použitý engine může nabídnout (třeba kreslení do textury, kdy se to hodí a tak). Ono je to asi na delší povídání. Však koukneš na ty kurzy.

Co se týče náročnosti: přijde na to. Dá se to dělat tak či onak :).
_________________
Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
maretik



Založen: 07. 10. 2013
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 20:36:48    Předmět: Odpovědět s citátem

to si musím ošahat. Vůbec nevím kam bych ty všechno narval. Ale to je asi otázka času. Uvidím kam mě ty kurzy zavedou Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
OndraSej



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 738
Bydliště: Brandýs nad Labem

PříspěvekZaslal: 23. duben 2018, 20:47:20    Předmět: Odpovědět s citátem

Pokud znáš základy JavaScriptu, tak s ním můžeš při vývoji her dojít celkem daleko:

- v Unity máš na výběr mezi C# a nějakou variantou JavaScriptu a měly by být co do možností rovnocenné. I když víc tutorialů a videí bude používat C#.

- prohlížeče jsou dost výkonné na to, aby hry šlo programovat i přímo v nich s HTML5/WebGL/JavaScriptem, resp. s nějakým JavaScriptovým enginem. Jednodušší hry (Tetris, Arkanoid, ...) bys měl zvládnout i bez engine a základní věci (herní smyčka, rendering, zpracování vstupu) si na tom vyzkoušíš taky.
_________________
http://trionteam.net
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
micky



Založen: 28. 02. 2008
Příspěvky: 317
Bydliště: Plzeň, Praha

PříspěvekZaslal: 24. duben 2018, 10:54:58    Předmět: Odpovědět s citátem

Jojo, hry skrz HTML5/WebGL/JS mi vyvojarsky zni jako velmi dobry napad. Tezko hledat neco vice multiplatformniho, nez je webove reseni. Navic rada lidi umi udelat dobry design webu, coz se da pouzit jako HUD ve hre. Nehlede na prehravani videi a dalsi technologie, ktere jsou v prohlizeci naservirovane na zlatem podnose.

Na druhou stranu, Unity umi export do HTML5/webgl, ale moc to v praxi nevidim. To uz je zas nejspis kvuli distribuci pres klasicky steam, google play a appstore, kde se to snaz proda zakaznikum.
_________________
http://www.bluepulsar.cz/
https://twitter.com/bluepulsargames/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Obecné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna